Hoe cobotica de FM en schoonmaakindustrie kan veranderen

Hoe cobotica de FM en schoonmaakindustrie kan veranderen

De zoektocht naar grotere efficiëntie en betere prestaties binnen de Facilitaire Management (FM) industrie wordt steeds urgenter. Door de steeds kleiner wordende marges, groeiende concurrentie en druk van klanten om betere prestaties te leveren, is er dringend behoefte aan nieuwe oplossingen.Volg Service Management op LinkedIn:

Door: Nils J.van der Zijl

Ondanks de aanzienlijke focus en investeringen in innovatie en digitale transformatie van de afgelopen vijf jaar, is er slechts beperkte vooruitgang geboekt. De meeste van deze programma’s hebben niet het verwachte rendement opgeleverd. Te vaak hebben beslissers hun vingers gebrand aan het investeren in nieuwe schoonmaakmachines, om te ontdekken dat wat ze hebben gekocht weinig of geen invloed heeft op hun bedrijfsresultaten en dat de nieuwe machines niet graag gebruikt worden door hun schoonmaakteams.

Betrokken en gemotiveerde schoonmaakteams

Dit is de reden waarom men een meer gestructureerde, strategische benadering van innovatie moet hanteren, waarbij wordt erkend dat schoonmaken een industrie is (en zal blijven) die nadrukkelijk steunt op de toewijding en vaardigheid van schoonmaakteams. Technologie en machines, hoe krachtig en intuïtief deze ook zijn, kunnen schoonmaakwerkzaamheden niet transformeren zonder de juiste structuren, vaardigheden en culturen. Alleen ingezet bij betrokken, gemotiveerde en productieve schoonmaakteams, kan innovatieve technologie beginnen met het leveren van de efficiëntie en prestaties die schoonmaakbedrijven nodig hebben om te overleven en te groeien. Dit is de essentie van cobotica.

Wat is cobotica en wat betekent het voor schoonmaakbedrijven?

Cobotica is de samenwerking tussen medewerkers en machines of robots. Cobots zijn collaboratieve robots die repetitieve of inspannende taken uitvoeren die anders door een medewerker zouden worden uitgevoerd, maar ze werken samen met dat individu of team, niet als hun vervanging. Cobots krijgen instructies en worden ter plekke beheerd door mensen en zijn er om ze te ondersteunen.

Cobots werken samen met een schoonmaakmedewerker of team, niet als hun vervanging

Een schoonmaakteam werkt samen met een cobot of meerdere cobots, op basis van taken die het beste passen bij de relatieve sterke punten en capaciteiten van mensen of machines. Dat betekent dat cobots de grootste delen van de vloer intensief stofzuigen, waardoor schoonmakers zich kunnen concentreren op andere taken, zoals het afstoffen en afvegen van oppervlakken of het reinigen van ramen. Kortom, cobots voeren de repetitieve en tijdrovende taken uit (waarbij ze een hoger en consistenter prestatieniveau kunnen leveren dan mensen), en het schoonmaakpersoneel voert meer waardevolle en gevarieerde taken uit die een echt verschil maken voor het algehele serviceniveau.

Efficiëntie in kosten, prestaties en consistentie

Voor schoonmaakbedrijven zijn er meerdere voordelen van het inzetten van teams bestaande uit mensen en cobots. Ten eerste kunnen ze belangrijke onderdelen van hun serviceovereenkomsten nakomen met aanzienlijk hogere efficiëntie in kosten, prestaties en consistentie. Denk aan taken zoals stofzuigen, dat traditioneel veel tijd, arbeid en energie kost, en onderhevig is aan enorme inconsistenties in prestaties.


LEESTIP: Drie vragen aan drie robotfabrikanten: “De combinatie mens en machine is essentieel”


Ten tweede, omdat cobots deze tijdrovende activiteiten op zich nemen, kunnen schoonmaakteams aandacht besteden aan hoogwaardige taken waar ze normaal gesproken niet genoeg tijd voor hebben. Het zijn de taken die klanten echt opmerken en waarderen, maar momenteel worden deze vaak bij gebrek aan tijd niet uitgevoerd.

Bovendien leren de cobots tijdens het werkproces en slaan gegevens op over het schoonmaken. Die gegevens worden gedeeld en opgeslagen via de cloud, zodat managers prestaties kunnen meten, verbeteringen kunnen volgen en hun activiteiten voortdurend kunnen optimaliseren.

Vooruitstrevend

‘Early adopters’ van cobotica positioneren zichzelf als vooruitstrevende leiders binnen de FM- en schoonmaakindustrie, en trekken vastgoedeigenaren en huurders aan die graag gebruik willen maken van innovatiegedreven leveranciers en geavanceerde technologieën. Wij zien bijvoorbeeld dat FM-leiders zoals ISS en Sodexo cobots introduceren in hun schoonmaakactiviteiten en al plannen ontwikkelen om hun gebruik van cobotica uit te breiden, omdat deze programma’s zeer succesvol zijn.

Adoptie van cobotica omvat ook een frisse manier van denken en nieuwe, innovatieve benadering van aanbestedingen

Nieuwe manier van denken en aanbesteden

Belangrijk is echter dat adoptie van cobotica niet alleen over technologie gaat; het omvat ook een frisse manier van denken en nieuwe, innovatieve benadering van aanbestedingen. Organisaties profiteren van flexibele lease-modellen en zetten cobots ‘als een dienst’ in, in plaats via de traditionele inkoopmodellen. Dus in plaats van vooraf te grote kapitaaluitgaven te moeten doen, met weinig zekerheid over de levensduur of waarde op lange termijn, kunnen dienstverleners hun innovatieprogramma’s inzetten en toegang krijgen tot de allernieuwste technologieën op een volledig flexibele en schaalbare basis, door vaste maandelijkse kosten.

Een dergelijk cobotica leasemodel biedt topmanagers volledige zichtbaarheid en controle over de kosten, inclusief alle service en productupgrades. Bovendien zijn ze de door cobots verzamelde gegevens beschikbaar om de schoonmaakactiviteiten voortdurend te optimaliseren en weloverwogen beslissingen te nemen over de financieringsstructuren.


LEES OOK: Schoonmaakmachine: kopen, leasen of huren?


Het ‘menselijke’ deel van cobotica

De schoonmaakbranche staat voor enorme uitdagingen bij het vinden en behouden van hoogwaardig talent. Het personeelsverloop van 200% is de norm en veel schoonmaakdienstverleners zijn in een constant gevecht om de mensen te werven die ze nodig hebben. Cobotica kan de betrokkenheid binnen teams vergroten en als gevolg daarvan de afwezigheidspercentages verbeteren. En indien nodig kunnen cobots ondersteuning geven als er problemen ontstaan door personeelsverloop of verzuim.

De introductie van cobotica bevrijdt schoonmaakprofessionals van een hoge werkdruk en de saaiheid van repetitief werk. Schoonmakers kunnen meer gevarieerd en bevredigend werk verrichten en krijgen meer voldoening door verbeteringen in de algehele prestaties te laten zien.

Niet alleen dit, maar schoonmaakploegen die samenwerken met cobots hebben de mogelijkheid om de nieuwste geavanceerde innovaties aan te gaan en te beheren, waardoor ze nieuwe vaardigheden en competenties kunnen ontwikkelen op enkele van de meest geavanceerde gebieden van technologie.

Mentale en fysieke gezondheid

Vandaag de dag is mentale en fysieke gezondheid op de werkplek een steeds dringender reden tot zorg voor werkgevers, met name binnen een bedrijfstak waar het verzuimpercentage rond de 25% schommelt. Elke ontwikkeling die het aantal fysieke en repetitieve taken die werknemers uitvoeren vermindert, zorgt dat voor een gezondere werkomgeving.

De komende jaren zien we dat FM-providers hun gebruik van cobotica promoten om zichzelf te positioneren als innovatieve, vooruitstrevende werkgevers, met een sterke toewijding aan het welzijn van werknemers. Wij zullen waarschijnlijk ook zien dat eigenaren en ontwikkelaars van gebouwen zich gaan inrichten op cobotica vanuit hun toewijding aan innovatie om een verbeterde eindgebruikerservaring te bieden en daarmee hun eigen slimme bouwstrategieën versnellen.

Geen argwaan naar automatisering

Om de schoonmaakindustrie in de richting van deze opwindende, door cobots-geïnspireerde toekomst te brengen, moeten we het verhaal rond automatisering opnieuw vormgeven. In plaats van met argwaan naar automatisering te kijken, moeten het management en medewerkers een meer weloverwogen standpunt innemen in relatie tot de ontwikkelingen van de aard van werk. Het World Economic Forum voorspelt inderdaad dat AI en automatisering daadwerkelijk zullen leiden tot een netto-banengroei, met de introductie van miljoenen nieuwe gespecialiseerde en hoogopgeleide banen.

De echte impact van automatisering zal niet liggen in het vervangen van mensen, maar in het veranderen van het soort werk

Een verrijking in plaats van bedreiging

Belangrijker binnen de schoonmaakbranche is echter dat McKinsey meldt dat hoewel minder dan 5 procent van alle beroepen volledig kan worden geautomatiseerd met de huidige technologieën, ongeveer 60 procent van alle beroepen ten minste 30 procent van de samenstellende activiteiten heeft die vandaag kunnen worden geautomatiseerd. De echte impact van automatisering zal dus niet liggen in het vervangen van mensen, maar in het veranderen van het soort werk dat de meeste mensen dagelijks uitvoeren. Cobots verbeteren en verrijken het beroepsleven binnen de schoonmaak in plaats van deze te bedreigen.

Voor schoonmaakbedrijven en FM-providers zijn de voordelen van cobotica bijna onbeperkt. Kostenbesparingen, verbeterde prestaties, grotere betrokkenheid en retentie van personeel en een de branding van een modern innovatiegedreven merk. De organisaties die de kracht van cobots kunnen benutten en ze op een naadloze en harmonieuze manier naast schoonmaakpersoneel in hun activiteiten kunnen integreren, zullen in de komende jaren sterk groeien.

Dit artikel is geschreven door Nils J.van der Zijl, VP Sales & Marketing, Softbank Robotics EMEA