Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Digitalisering schoonmaak: sensoren, software en robots

Digitalisering en robotisering grijpen snel om zich heen. Maar wat betekent dit voor de schoonmaak? Struikel je  vandaag de dag als schoonmaakbedrijf al over de software, schoonmaak apps, robots en sensoren? Een overzicht van wat er gaande is in de schoonmaakbranche.
Volg Service Management op LinkedIn:

Opkomst apps, schoonmaakrobots en sensoren
in de schoonmaak

De toekomst van schoonmaak? Die ligt in digitalisering. Daar zijn de meesten het inmiddels wel over eens. Moderne hulpmiddelen en technieken zoals apps, schoonmaakrobots, sensoren en andere software zullen grote invloed hebben op het werk van de schoonmaker. Deze hulpmiddelen kunnen het werk van schoonmakers eenvoudiger maken.

Zo merkte Sev Smits, directeur van NoCore op tijdens het Service Management webinar over digitalisering dat er bij bedrijven soms nog een zekere mate van terughoudendheid is om te digitaliseren. “Men denkt: alles draait nu goed en bij verandering hoort ook een zekere mate van risico. Ook daarom is het goed om klein te beginnen. Als iets dan werkt, kun je verder. Maar wat je zeker niet moet doen is afwachten tot je concurrent er als eerste mee begint.” Want als je te lang wacht, mis je de boot.

Lees meer over digitalisering in de schoonmaak:

Software voor schoonmaak

Schoonmaak digitaliseert en die digitaliseringslag is niet alleen voorbehouden aan het grootbedrijf. Allerminst. Zelfs mkb-bedrijven plaatsen tablets op hun werkkarren of voorzien hun hele schoonmaakproces van software. Het mkb kiest vaak voor praktische, makkelijk in te voeren automatisering. Bijvoorbeeld voor aanwezigheidsregistratie, zodat het schoonmaakbedrijf weet dat de schoonmaker daadwerkelijk op locatie is geweest.

In Nederland zijn behoorlijk wat partijen actief die zich bezighouden met software voor schoonmaak en met apps. Een van de aanbieders van dergelijke software is Cleanjack. Het bedrijf biedt een interactief systeem voor tijdregistratie en aanwezigheidsregistratie aan, bestemd voor schoonmakers en managers van schoonmaakbedrijven. Die weten daardoor niet alleen op ieder moment wie waar aan het werk is, maar zij kunnen ook opdrachten naar schoonmakers sturen, planningen maken en voor een veel snellere klachtafhandeling zorgdragen.

Digitale urenregistratie

AaRiverside brengt onder de naam ItsClean software op de schoonmaakmarkt voor zowel de organisatorische, bedrijfsmatige als administratieve processen binnen een schoonmaakbedrijf. “Schoonmaakbedrijven kunnen veel meer winst pakken in software voor de planning via een webportal”, vertelt Fredy Verkuijlen, directeur van AaRiverside. “Daar krijg je bijvoorbeeld als schoonmaakbedrijf te zien wie waar hoeveel uren heeft gemaakt en die uren kun je ook goed- of afkeuren. Op basis daarvan kun je vervolgens weer je salarisstrookjes op de portal zetten die medewerkers kunnen downloaden. Of kun je opdrachtgevers laten meekijken in je planning. Zodat zij precies weten welke ruimte wanneer wordt schoongemaakt.”

‘Hoe moeten we digitaliseren?’

Volgens Sev Smits van Nocore, dat software op de markt brengt om commerciële, operationele en financiële processen te automatiseren, is de schoonmaakbranche nog wel zoekende. “Hoe moeten we digitaliseren? Gedreven vanuit aanbestedingen voelen schoonmaakbedrijven wel de noodzaak om te digitaliseren en mee te gaan in de trend. Alle partijen zijn nog op zoek naar het antwoord op de vraag hoe ze dat moeten doen.” Schoonmaakbedrijven die digitaliseren maken grote stappen, constateerde Smits in een eerder interview al.


Leestip: “Heb het lef om de digitaliseringsslag te maken”


App die proces schoonmaak organiseert

Toch hebben nog lang niet alle mkb-ondernemers zicht op wat de mogelijkheden zijn, stelt Sebastiaan van der Vinne van Leviy. De softwareleverancier biedt een app die het volledige schoonmaakproces voor projecten organiseert. Volgens Van der Vinne hebben mkb’ers vaak wel het idee dat ze iets met digitalisering moeten en zijn ze op de één of andere manier getriggerd. “Het mkb wil daarbij geen ellenlang implementatietraject, maar juist een basismodule waarin zaken als de DKS, het bezoeksverslag en de klachtenmeldingen zijn geregeld. Grotere schoonmaakbedrijven, top 20-spelers, gaan juist meer voor het digitaliseren van complexe processen, bijvoorbeeld bij de housekeeping van een hotel of een ziekenhuis.”

Schoonmaken met sensoren

Een andere Nederlandse ontwikkelaar van software voor de schoonmaak is FacilityApps, gespecialiseerd in het ontwikkelen van schoonmaak apps voor operationele werkprocessen op locatie. Het bedrijf plaatst onder meer sensoren om werkprocessen inzichtelijk te krijgen, taken proactief op te starten en continu te monitoren. Schoonmaken met sensoren en real-time meten van gebruik is daardoor mogelijk. Verschillende sanitairleveranciers werken ook al met systemen die data verstrekken over inhoud, verbruik en gebruiksfrequentie van handdoekenautomaten en zeep- en toiletpapierdispensers.

“Software is in de toekomst als een blokkendoos, waar je blokken op zet naarmate je ze nodig hebt”, vertelde Dirk Tuip van FacilityApps eerder aan Service Management. “Het is natuurlijk nu nog niet ideaal als iedereen zijn eigen systeem bouwt. Als we dat willen overbruggen, dan is het nodig dat leveranciers data en hun oplossingen openen om zo gegevens uit te kunnen wisselen.”

Lees meer over data gestuurd schoonmaken met sensoren:

Schoonmaak en robots

Ook op gebied van robots zijn er in de schoonmaak al volop ontwikkelingen. Toch worden die vooralsnog vooral op kleine schaal ingezet. Zo heeft Cleanfix een volledig zelfstandig werkende schrobzuigmachine met een actieradius van ruim vier uur in huis, de schrobzuigrobot RA 660 Navi. In navolging op de in 2016 geïntroduceerde Taski Swingobot 1650 schrobzuigmachine lanceerde Diversey Care in 2017 de Duobot 1850 veegschrobzuigmachine. Ook Nilfisk kwam onlangs met een autonome schrobzuigmachine: de Liberty SC50.

Richard Bormann van het Fraunhofer Institut voerde samen met het grootste schoonmaakbedrijf van Duitsland, Dusmann, experimenten uit met robots voor stofzuigen en het legen van afvalemmers. Ook uit Duitsland komt de Adlatus, een schoonmaakmachine die autonoom zijn werk kan doen.


LEES OOK: Schoonmaakrobots: na schrobben ook vegen en stofzuigen


Robots voor glasbewassing, windmolens en afval

Maar robotisering in de schoonmaak houdt niet op schrobzuigmachines. Denk bijvoorbeeld aan de Annie Trash, die gebruikt wordt door Hago Airport Services. Dat is een sprekende, schattige kleine robot die gemaakt is om mensen bewust te maken van afval. Werktuigbouwkundige Stefan Spanjer richtte Kite Robotics op en ontwikkelde een glazenwasrobot. Makita, nieuwkomer in de schoonmaak, lanceerde nog niet zo lang geleden de Robocleaner. Dat is een veger met een klein beetje zuigkracht voor grote ruimtes tot 500 vierkante meter. Schoonmaakbedrijf Vlietstra lanceerde in 2014 al samen met HW Reinigingstechniek een robot die windmolens kan schoonmaken. Het ontwerpen en uitwerken van een techniek, gebaseerd op het borstelen van auto’s in wasstraten, duurde drie jaar.

Gevolgen voor werkgelegenheid?

Maar wat betekent de opkomst van digitalisering en robotisering voor de werkgelegenheid? Gaan er op den duur banen verloren omdat er dankzij technische innovaties efficiënter en moderner gewerkt kan worden? Als het aan de fabrikanten van de robots ligt, komt dat niet zover. De combinatie van mens en machine is essentieel, luidde als antwoord toen Service Management deze vragen voorlegde aan drie robotfabrikanten. Zo stelde Nilfisk: “Onze visie is dat een autonome reinigingsmachine niet zonder een gebruiker kan. De Liberty SC50 van Nilfisk stelt de gebruiker in staat om zich te richten op taken waarbij de inzet van de menselijke factor de grootste toegevoegde waarde heeft. Kortom de Liberty SC50 functioneert als een assistent van de schoonmaakprofessional.”

Extra kwaliteit door human touch

Diversey gaf een soort gelijk antwoord: “Een robot kan een locatie niet in zijn eentje schoonmaken, maar is wel perfect voor het zware en repeterende werk. Een schoonmaakrobot biedt een schoonmaker de gelegenheid om zijn meerwaarde te bieden door bijvoorbeeld bij te dragen aan de gastvrijheid en dienstverlening, te werken aan randjes en hoekjes die wat extra aandacht kunnen gebruiken of door het sanitair tot in de puntjes te verzorgen. Juist de combinatie van mens en machine is essentieel in het efficiënt en effectief bereiken van een schoon resultaat. Zet mensen in voor de vakkennis, service verlening en human touch. En gebruik de kracht van de robot voor het repeterende, saaie, zware werk!”

Kortom: de inzet van schoonmaakrobots heeft niet als doel om schoonmakers overbodig te maken of te vervangen. Het doel is om tot een betere schoonmaakkwaliteit en -dienstverlening te komen, door medewerker en robot samen te laten werken.

Lees meer over robots in de schoonmaak:

Big stories

Machines

Launching Partners