Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blog Ronald Bruins: Een nieuwe manier van kijken naar schoonmaak

Wie denkt dat de schoonmaakindustrie niet innoveert, daag ik uit de genomineerden (en eigenlijk alle inzendingen) van de Amsterdam Innovation Awards te bekijken. Van een schoonmaakrobot waar het gewoonweg leuk is om interactie mee te zoeken tot aan een virtuele bril om handen wassen in zorginstellingen te bevorderen.

Nee, de microvezelmop is zeker niet de laatste innovatie van de schoonmaak in Nederland. Als je de robot genaamd Leobot ziet, dan kun je je het gastheerschap in een winkelcentrum voorstellen. Slim is ook dat deze robot op diverse manieren een schoonmaker kan helpen. Onder meer door zware vuilnisbakken achter zich aan te slepen.

Nieuwe manier van kijken

Critici beginnen over het schoonmaakresultaat bij het schrobben van de vloeren. Is dat wel goed genoeg? Terecht, kritisch zijn mag. Critici beginnen ook over de kosten van dit soort robots, al snel ergens tussen de 20.000 en 30.000 euro. Geen kattenpis. Daardoor worden dergelijke robots door grote schoonmaakbedrijven alleen voor de show neergezet op plaatsen waar ze een uithangbord zijn. Ook dat klopt. Toch ben ik wel onder de indruk. Niet alleen omdat het een nieuw speeltje is (ja, ik ben helemaal gek van gadgets), maar ook omdat het een nieuwe manier van kijken naar schoonmaak oplevert. Kunnen we een deel van het repeterend, soms zelfs saaie werk niet aan een robot overlaten? Zodat de schoonmaker elders meer waarde kan bieden? In hospitality? In schoonmaak op moeilijk bereikbare plaatsen? In… Zeg jij het maar…

>>Leestip: Paneldiscussie over robotisering en digitalisering: de toekomst ligt in slimmer schoonmaken

Verder bouwen

Robots zijn here to stay. En ja, ze gaan goedkoper worden, beter schoonmaken en ze lopen in de toekomst minder in de weg. De ene innovatie bouwt namelijk verder waar de andere is gebleven. Zo kan een innovatie het op één element minder doen, maar dat leidt weer tot een versie die het voorgaande probleem heeft opgelost. De eerste robotschrobzuigmachines kenden geen eigen schoonwaterpunt en geen punt waar ze hun vuil kunnen achterlaten. Latere versies al wel weer. Innovatie is zo steen, op steen, op steen blijven bouwen.

Robots gaan goedkoper worden, beter schoonmaken en ze lopen in de toekomst minder in de weg

In lijn met die gedachte wil ik ook de eerste robotstofzuiger voor professioneel gebruik noemen, de Whizz. En met Toolsense kun je meerdere oude schoonmaakmachines van een module voorzien zodat je via internet gegevens over de machines krijgt. En zo kan ik nog wel even doorgaan… Kortom, wil je innoveren met jouw schoonmaakbedrijf? Dan ben je haast wel verplicht om om je heen te kijken. Te beginnen bij de innovaties van de (online) Interclean.

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vakmedianet.nl)

Big stories

Machines

Launching Partners