Transparantie voorkomt onnodige schoonmaakmeldingen

Transparantie voorkomt onnodige schoonmaakmeldingen

Transparantie over de schoonmaak levert in alle schakels voordelen op: bij de eindgebruiker, de opdrachtgever, de schoonmaker en het schoonmaakbedrijf.  De winst? Minder onterechte meldingen, meer waardering voor de schoonmaker, tijdwinst voor schoonmaakbedrijf en opdrachtgever en een beter imago. Praktijkverhalen van een bewoner en een projectleider schoonmaak.

Trudy van Oort is bewoonster van een appartementencomplex in Lisse en vertelt over haar ervaringen met TranspaClean. Dit is een populair systeem voor alle betrokken partijen omdat het helderheid biedt op een eenvoudige manier.

“Ik ben vanuit het bestuur van ons gebouw een schakel tussen de bewoners en het bedrijf dat hier schoonmaakt. Het was altijd wat onduidelijk welke werkzaamheden werden uitgevoerd en wanneer. Je zag dat de vloer nat was, dus kennelijk was de schoonmaker geweest. Ik maakte wel eens een rondje om te kijken hoe alles er uit zag, maar wist niet goed wat wanneer aan de beurt was.”

“Het is fijn dat we al jaren een vaste schoonmaker hebben. Ik maak wel eens een praatje met hem en hij weet waar ik woon: als er iets bijzonders is, belt hij aan. Hij liet me een keer de app van Transpaclean op zijn telefoon zien. Daarop stond welke werkzaamheden hij die week moest doen en hij liet zien dat hij het werk dat hij had gedaan afvinkte. Ik begreep van hem dat wij ook toegang zouden kunnen krijgen.”

Lees ook: Zo wordt schoonmaken een stuk leuker

Even uitstellen

“De manager van ons schoonmaakbedrijf gaf me een demonstratie en ik was enthousiast. Ik ben de app gaan gebruiken en kijk er regelmatig op. Ook als er vragen zijn van andere bewoners, bijvoorbeeld over wanneer hun portiek aan de beurt is om te worden schoongemaakt. Als er iets mis is of als ze wensen hebben, geven ze die aan me door. Die meld ik dan via de app. Andere bewoners kunnen dat ook heel gemakkelijk zelf doen.”

Het werkt volgens haar ook handig bij bijzonderheden. “De schoonmaak van onze parkeergarage stond bijvoorbeeld op het programma toen er in de buurt ook bouwwerkzaamheden waren. Daarom is de planning aangepast. En toen er voor ons gebouw een grote bouwput was, hebben we gevraagd om de vervuiling van de buitenkant extra in de gaten te houden. Er komt direct een melding in het rooster en iedereen ziet wat er is afgesproken.”

Het werkt eenvoudig

Het werkt allemaal erg eenvoudig, vertelt Van Oort. “Ik heb altijd de juiste versie en Het programma geeft ook inzicht: je ziet op de jaarkalender hoe vaak alles wordt schoongemaakt en wat de planning is voor grote klussen.”

“De taak tracker is ook een handige functie: daarmee kun je bepaalde werkzaamheden extra goed volgen. We vonden de platen van de balkonnetjes niet helemaal schoon, toen hebben we een keer meegekeken. Je wordt thuis op de hoogte gehouden: je ziet wat er is gedaan, compleet met een foto en eventuele bijzonderheden worden gemeld. En een leuk detail: er staat een foto van de schoonmaker in de app, zodat we weten wie hier aan het werk is. Ik vind het al met al een ideaal systeem.”

Tevreden klanten

Transparantie in wat wanneer wordt schoongemaakt scheelt veel in het aantal meldingen en klachten, merkt Jamie Fambach, hoofd schoonmaak bij Zone 3. “Wij gingen een jaar of twee geleden op zoek naar een online-aftekensysteem voor schoonmaakwerkzaamheden. Daarmee wilden we onnodige klachten en meldingen voorkomen, ook op afstand. We zagen systemen met erg veel opties, die te complex en ook erg duur waren.”

“Uiteindelijk zijn wij via een aanbesteding van Wooncorporatie Ymere met Transpaclean in contact gekomen. We kregen een demonstratie en waren enthousiast over zowel de mogelijkheden als het prijskaartje. We deden een pilot die zowel ons als de klant goed beviel. Daarna zijn we verdergegaan voor zo’n 200 complexen. We merken dat Transpaclean zowel ons als de wijkbeheerders en huismeesters vanYmere veel tijd scheelt: het is minder vaak nodig om ter plekke onderzoek te doen naar klachten en die op te lossen. Uiteindelijk levert dat natuurlijk ook een financieel voordeel op, naast een goed imago.”

Urine

Het systeem genereert rapportages per complex. Zo is voor opdrachtgevers helder waar de knelpunten zitten. “In sommige portieken wordt bijvoorbeeld elke week geürineerd. We leggen dat direct vast met foto’s en registreren het in het dossier van het complex. De gebouweigenaar kan daar direct op inspelen. Door maatregelen te nemen of extra schoonmaak te regelen. En voor ons is het prettig dat onze extra werkzaamheden worden erkend en vergoed.”

Dit artikel is gesponsord door TranspaClean.