Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Blog Schoonmaak belangrijker dan ooit en mag zichtbaar zijn (Diane van Dijk)

De coronapandemie heeft de manier waarop mensen naar facilities kijken voorgoed veranderd. Facilitair managers zagen de klantvraag, en daarmee hun vak, in een oogwenk veranderen en dat bracht één groot voordeel met zich mee. Facilitair management is méér dan ooit een gespreksonderwerp in de boardrooms. Het vak maakt mede daardoor een (digitale) revolutie door.

Innovaties vinden het snelst plaats als de markt of de situatie die oplegt. Vóór corona namen we een schone werkplek haast voor lief, terwijl de nadruk op hygiëne is toegenomen door de maatregelen tegen verspreiding van het virus.

Schoonmaak als must have

Schoonmaak veranderde voor alle mensen het afgelopen jaar van een nice to have in een must have, omdat mensen zich veilig willen voelen. Of dat nu op kantoor, op een doorstroomlocatie of zelfs op vakantie is: de omgeving moet schoon zijn. Zonder concessies. Uit CSU’s benchmarkonderzoek blijkt ook dat 62 procent van de respondenten zegt dat veiligheid en gezondheid één van de belangrijkste thema’s in de boardroom van hun organisatie is. Opvallend is dat dit vorig jaar geen essentieel thema was.

Mensen gaan ruimtes anders gebruiken en daardoor verandert de klantvraag voor facilitair managers. Zij moeten voortaan het gebruik van gebouwen in kaart brengen en facilities (schoonmaak, maar ook catering en beveiliging bijvoorbeeld) daarop aanpassen. Hoe weet een cateraar in een kantoorcomplex hoeveel broodjes hij moet klaarmaken? Hoe weet een schoonmaakteam welke plekken extra schoongemaakt moeten worden?

De digitale revolutie in FM is dat men meer dan ooit wil weten wie aanwezig is in gebouwen en welke routes zij lopen.

Data en sensoren

Om antwoord te geven op zulke vragen, hebben managers data uit gebouwen nodig. De digitale revolutie in facilitair is dat facilitair managers, maar ook IT, HR en gebouwbeheer, meer dan ooit willen weten wie aanwezig zijn in gebouwen en welke routes zij lopen. Niet alleen wie, maar ook ‘hoe’ is essentieel: welke ruimtes gebruiken zij, en hoe intensief?

Daar zijn data en dus sensoren voor nodig en we zitten nu in een periode waarin we goed kunnen testen hoe we die het best kunnen verzamelen en gebruiken. De huidige Fieldlab Evenementen, maar ook kantoren en locaties die weer deels opengaan, vormen daar de ideale generale repetitie voor. In het benchmarkonderzoek zegt 63 procent van de organisaties ‘een gezond gebouw’ als belangrijkste doel van 2021 te hebben. Dat doel is alleen meetbaar en haalbaar als gebouwen cijfers genereren over het beheer.

Bereid je voor

Dit is de tijd waarin HR, ICT, gebouwbeheer en facilitair management de koppen bij elkaar moeten steken en samen een plan moeten maken voor ná de zomerperiode, als we hopelijk weer vaker werken en recreëren op locaties buitenshuis. Organisaties die dan nog een plan moeten uitrollen over hoe zij data verzamelen en die in gaan zetten, zijn misschien straks te laat. We hebben deze situatie nog nooit meegemaakt en ook de nieuwe situatie na de zomer is uniek. Dit zijn de maanden om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Uit de schaduw: facilitair mag zichtbaar zijn

Facilitair, bijvoorbeeld schoonmaak, werkte voor de coronapandemie vaak onzichtbaar. Directies dachten dat het soms niet klantvriendelijk was als schoonmaakmedewerkers hun werk tijdens kantoortijden of events deden. De grotere wens naar zichtbare, gegarandeerde hygiëne verandert dat echter.

Schoonmaakmedewerkers van kantoorpanden werkten vroeger meestal vóór de opening van het kantoor om alle vergaderzalen schoon te maken, en kwamen de dag erna terug. Tegenwoordig is het heel normaal en zelfs een must als je ook tussen vergaderingen schoonmaakt: de gebruikers willen zich veilig voelen. Dan vinden zij het echt niet vervelend een stofzuiger te horen, of twee minuten te moeten wachten voordat ze een schone en geventileerde vergaderruimte binnenstappen.

Diane van Dijk, schoonmaakbedrijf CSU

Nieuwe rol van schoonmaak

Tijdens de speeches op de Dam, tijdens Nationale Dodenherdenking, werd denk ik perfect zichtbaar wat voor nieuwe rol schoonmaak voortaan in ons leven speelt. Hygiëne, maar ook veiligheid en service, moeten gegarandeerd zijn. Daarom zag je dat de katheder na elke speech goed werd schoongemaakt. Iedereen sprak van achter een schone desk, met een gedesinfecteerde microfoon. Die minuut die dat koste was haast vanzelfsprekend, en nam als het aan mij lag alle twijfel weg die directies kunnen hebben bij de zichtbaarheid van schoonmaak. Schoonmaak is geen ongewenst intermezzo, geen hinderlijke onderbreking. Het is een geruststellende service van werkgevers die helpt in een snelle terugkeer naar een comfortabel, veilig ‘normaal’.

Diane van Dijk is directeur Commercie & Hospitality bij schoonmaakbedrijf CSU.

Onderzoek: werknemers worden gelukkiger van minder administratie

Innovatie Digitalisering Nieuws

Onderzoek: werknemers worden gelukkiger van minder administratie

Een groot deel van de Nederlandse werknemers zou niet alleen productiever (21%), maar ook gelukkiger zijn (25%) als zij minder tijd hoefden te besteden aan het indienen van declaraties.
Kaleidon slachtoffer van cyberaanval

Branche Nieuws

Kaleidon slachtoffer van cyberaanval

Facilitair adviseur en opleider Kaleidon is onlangs slachtoffer geworden van een grote cyberaanval. Tijdens de aanval heeft er geen datalek plaatsgevonden, laat de organisatie achter onder meer SVS, UL-Team en CSG weten.
Labtest maakt vervuiling ICT-apparatuur zichtbaar

Hygiëne Nieuws

Labtest maakt vervuiling ICT-apparatuur zichtbaar

Hoe maak je het effect van reiniging zichtbaar? Met deze vraag ging het innovatieplatform van Fusernet aan de slag. “De ATP-meting toont natuurlijk de mate van verontreiniging, aan maar die definieert niet welke bacteriën of virussen worden aangetroffen”, zegt Mark Mulder, commercieel directeur Fusernet ICT Reiniging.  Een labtest biedt uitkomst.
Kantoorhygiëne: weer terug naar een schone en veilige werkplek

Hygiëne Kantoorschoonmaak Verdieping

Weer terug naar een schone en veilige werkplek

Het advies ‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan’ verandert. Werknemers die nu nog thuis werken, mogen in overleg met hun werkgever maximaal de helft van hun tijd ook op kantoor werken. Deze versoepeling ging in op zaterdag 26 juni.
Tork lanceert nieuwe microvezel reinigingsdoeken

Innovatie Nieuws

Tork lanceert nieuwe microvezel reinigingsdoeken

Tork, een merk van Essity, introduceert twee nieuwe oplossingen voor oppervlaktereiniging ter aanvulling op het al bestaande assortiment: de Tork Microvezel Reinigingsdoek voor eenmalig gebruik en Tork Microvezel Herbruikbare Reinigingsdoek. Microvezel heeft namelijk bewezen het ultieme materiaal te zijn voor reinigingsdoeken en dragen bij aan een veiligere en schonere omgeving.Volg Service Management op LinkedIn:

Meest recent

Innovatie

Launching Partners