Hago Next en VodafoneZiggo over datagedreven schoonmaak: "We moeten slimmer in plaats van harder werken"

Hago Next en VodafoneZiggo over datagedreven schoonmaak: "We moeten slimmer in plaats van harder werken"

Tijdens de online webinar 'De schoonmaak van nu is er straks niet meer' lag de focus op datagedreven schoonmaak. Wat zijn de voordelen? En wat kunnen we in de toekomst verwachten? "Zo kunnen we op het juiste moment, op de juiste plek de juiste schoonmaaktaken uitvoeren."Volg Service Management op LinkedIn:

“Het is tijd om slimmer en effectiever te werken, in plaats van harder. Want onze mensen zijn het belangrijkste binnen de organisatie, dus daar willen we zuinig op zijn”, trapte Ron Fennema (divisiedirecteur bij Vebego) het webinar georganiseerd door Hago Next op donderdag 4 maart af. Reden voor de schoonmaakorganisatie om aan de slag te gaan met hun eigen open platform Smart Hygiëne, waar data uit sensoren op samengebracht kunnen worden. Datagedreven schoonmaak dus. “Op het open platform kunnen alle partners aanhaken, ieder op hun eigen expertise. Zo werken we vanuit de kracht van het collectief. Dat past binnen de nieuwe economie. Vroeger deed je alles zelf, nu ziet men in dat samenwerken meer oplevert.”

We kregen 75 procent minder klachten. Dat komt doordat je altijd dáár bent, waar je nodig bent

Klanttevredenheid gestegen

De data moeten helpen de schoonmaak af te stemmen op het gebruik van het betreffende gebouw. Zodat de schoonmaakmedewerkers op het juiste moment, op de juiste plek de juiste schoonmaaktaken kunnen uitvoeren. Hago Next heeft inmiddels twee grote pilots gedraaid met datagedreven schoonmaak. De resultaten zijn veelbelovend, vertelt Fennema. “Smart Cleaning leidde tot een vermindering van 20 procent schoonmaaktijd en bij Smart Toilets was dat zelfs 24 procent. Daarnaast steeg de tevredenheid bij de klanten enorm. We kregen namelijk 75 procent minder klachten. Dat komt doordat je altijd dáár bent, waar je nodig bent.”

Verbreding van taken

Een van die pilots was bij partner VodafoneZiggo. Ruben van Dijk (Business Development manager bij VodafoneZiggo): “In 2018 hebben we een nieuw hoofdkantoor gebouwd. Dat werd een smart building en hangt dus vol met sensoren. Hago Next zag daar ook wel brood in en dus besloten we samen een pilot te draaien. Hoe kunnen we met elkaar de schoonmaak efficiënter aanpakken? Welke data zijn daarvoor nodig, welke data zijn beschikbaar en hoe kan de schoonmaak die data gebruiken?”

“Het uiteindelijke doel van datagedreven schoonmaak is om de medewerkers te ondersteunen en daardoor tijd te besparen”, vervolgt Van Dijk. “Zodat die tijd gebruikt kan worden voor een nog betere dienstverlening. Bijvoorbeeld door andere taken op te pakken, zoals het watergeven van de planten of het vullen van de koffiemachine. Maar ook door extra aandacht voor en interactie met onze medewerkers. Voor ons als opdrachtgever heeft dat als grote voordeel dat we meer taken bij de schoonmaakdienstverlener kunnen neerleggen, waardoor we minder verschillende leveranciers nodig hebben. En voor de schoonmaakmedewerkers wordt het werk diverser en ze krijgen meer autonomie. Dat verhoogt het werkplezier en werkt motiverend.”

Duurzame inzetbaarheid

Datagedreven schoonmaak heeft meer voordelen voor de schoonmaakmedewerkers: het vermindert de fysieke belasting. Dat vertelt Ewout Brehm (directeur van Buro voor de Fysieke Arbeid). “De schoonmaaksector staat in de top vijf van beroepen met de meeste fysieke belasting. Het is pittig werk. Veel schoonmaakmedewerkers hebben rug- en schouderklachten. Dat komt doordat het werk bestaat uit veel repeterende handelingen en soms ook nog eens in een ongunstige houding. De Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) heeft onlangs een nieuwe campagne over duurzame inzetbaarheid gelanceerd, genaamd ‘Elke dag weer’. De nummer één tip is het zorgen voor afwisseling van taken om het repeterende karakter uit het werk te halen.” Aangezien datagedreven schoonmaak ruimte creëert voor verbreding van taken, kan het dus bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van schoonmaakmedewerkers. De fysieke belasting wordt immers verminderd door vermindering van repeterend werk.

Betekenisvol werk

Daarnaast draagt datageschreven schoonmaak ook bij aan ‘betekenisvol werk’, zegt Sandra van Meer (HR-directeur bij Vebego). “Het is geen ‘techniek om de techniek’. Het is techniek die mensen helpt hun werk beter te doen. Een belangrijk onderdeel van betekenisvol werk is dat je weet waarom je iets doet. En dat je weet waarom jouw bijdrage zo belangrijk is. Afgelopen jaar heeft heel Nederland gezien dat schoonmaak echt waarde toevoegt. Dat is niet alleen nu, dat was altijd al zo. En de schoonmaakmedewerkers leveren daar elke dag een bijdrage in. Datagedreven schoonmaak is een mooie kans voor medewerkers die graag meer diversiteit willen en die het fijn vinden om verschillende taken uit te voeren. Met Smart Hygiëne kunnen we hen nu iets extra’s bieden.”

Een uitdaging waar de hele schoonmaakbranche mee te maken krijgt, is het feit dat in 2045 de helft van de bevolking theoretisch is opgeleid

Nieuwe medewerkers aantrekken

Van Meer vervolgt: “We hopen hiermee weer een nieuwe groep op de arbeidsmarkt aan te trekken. Helemaal met het oog op de toekomst is dat belangrijk. Want een uitdaging waar de hele schoonmaakbranche mee te maken krijgt, is het feit dat in 2045 de helft van de bevolking theoretisch is opgeleid. Terwijl een groot deel van de banen, zoals schoonmaak, praktisch geschoolde mensen vraagt. Het is dus belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn, waar mensen graag voor willen werken. Waarin mensen zelf hun rol kunnen kiezen en zelf hun werk kunnen inrichten naar wat hij of zij fijn vindt. En waarbij we de technologie omarmen en die voor de mensen laten werken. Maar het hoeft niet voor iedereen. Want ieder mens is anders en niet alle medewerkers hebben hier behoefte aan. Zij vinden juist die structuur fijn van elke dag hetzelfde doen. Zodat je precies weet waar je aan toe bent.”

Afsluitend zegt de HR-directeur: “Uiteindelijk blijft de kern van ons werk altijd hetzelfde: contact. Het draait allemaal om menselijke interactie. Dat zal nooit veranderen en dat zal technologie nooit kunnen vervangen.”

Verder lezen