Digitaliseren in de schoonmaak? Pas op deze valkuilen!

Digitaliseren in de schoonmaak? Pas op deze valkuilen!

Wil je jouw schoonmaakbedrijf (verder) digitaliseren? Goed idee! Om je een stuk op weg te helpen, delen we drie belangrijke valkuilen waar je op moet letten. Volg Service Management op LinkedIn:

Valkuil 1: Gebrek aan draagkracht

Ten eerste bestaat er bij medewerkers nog wel eens de angst dat digitalisering en robotisering hun baan in gevaar brengen. Niks is echter minder waar. Communiceer hier dus duidelijk over met je medewerkers. Neem hen tijdig mee in het digitaliseringsproces, leg uit wat je wilt gaan doen en vooral ook wáárom (niet om hun banen op de tocht te zetten!). Vraag ook hen naar ideeën en input, zodat ze vanaf het begin af aan al betrokken zijn bij het project. De beste manier om draagkracht te creëren en te zorgen dat de innovatie omarmt wordt? Geef een enthousiaste medewerker er de verantwoordelijkheid voor.

Daarnaast zijn mensen vaak sowieso huiverig voor verandering. Goed verandermanagement is dus zeker geen overbodige luxe.

De eerste stap naar digitalisering (whitepaper)

Valkuil 2: Alles tegelijkertijd in één keer willen digitaliseren

Stap niet in één keer, met een soort ‘big bang’ over naar een nieuw systeem. Daar kan je organisatie zelfs kapot aan gaan. Geef mensen de tijd om het nieuwe systeem te adopteren en vraag hen ook om feedback. Maak het behapbaar. Begin met iets kleins en breidt het daarna langzaam verder uit.

Valkuil 3: Schoonmaakmedewerkers controleren in plaats van ondersteunen

Waarom wil je gaan digitaliseren? Als het goed is, is dat omdat je je (schoonmaak)medewerkers wilt ondersteunen. Bijvoorbeeld door hen efficiënter te laten werken en hen alleen te laten schoonmaken waar dat ook echt nodig is. Of door de kantoormedewerkers werk uit handen te nemen met digitale tijdregistratie. Het gevaar met deze software is echter dat het ook gebruikt kan worden om je medewerkers te controleren. Hoeveel vierkante meter per uur pakken ze op? Zijn ze wel precies daar waar ze moeten zijn? Zijn de rook- of toiletpauzes niet een paar minuten te lang?

En ook…

Verder is het belangrijk dat je uitkijkt voor softwareoplossingen, digitale systemen of robots die zodanig ingewikkeld zijn, dat er amper mee te werken valt. Digitalisering moet hélpen, het werk makkelijker en efficiënter maken en uiteindelijk tijd opleveren, in plaats van andersom. Als laatste een reminder dat ja: digitalisering vergt een investering. In geld én tijd. Onderschat vooral dat laatste niet: digitaliseren is een proces en gaat niet over één nacht ijs. Maar onthoud: uiteindelijk gaat het je echt wat opleveren!

Meer weten?

Meer weten over digitalisering in de schoonmaak? Lees dan ook eens: