Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Digitaal ondernemen: “Een vloggende schoonmaakster zie ik wel voor me”

Er is voor de schoonmaakbranche veel winst te halen als het gaat om gebruik van websites en social media. Dat is de mening van Tuğrul Çirakoğlu. Met zijn bedrijf Frisse Kater is hij op zijn website en social media kanalen niet bang om zijn werkwijze prijs te geven. Çirakoğlu ziet om zich heen nog vaak dat bedrijven te bang zijn om zich bloot te geven.Volg Service Management op LinkedIn:

Social media makkelijke ingang

Çirakoğlu startte in september 2014 met een startkapitaal van slechts driehonderd euro zijn schoonmaakbedrijf de Frisse Kater. Social media zette hij in om het bedrijf onder de aandacht te brengen. “Alle andere kanalen waren te duur. Ik had geen budget en geen netwerk en kon dus moeilijk gaan concurreren met de grote bedrijven. Er werd in de wereld van schoonmaak nog weinig gedaan met social media, dus het was een makkelijke ingang en ik dacht: laat ik het maar proberen.”

Geheimzinnige wereld

De dertigjarige ondernemer heeft de afgelopen jaren gemerkt dat veel schoonmaakbedrijven ‘op safe spelen’. “Het is een heel geheimzinnige wereld. Bedrijven laten in hun uitingen weinig los over hun prijzen, wat voor werkzaamheden ze uitvoeren, hoe ze te werk gaan en waar. Ik denk dat bedrijven bang zijn voor de concurrentie. Als ze hun prijzen prijsgeven, leeft de angst dat de concurrent naar dezelfde klant gaat en zegt dat ze dezelfde werkzaamheden voor een euro per vierkante meter goedkoper doen. Alleen mijn mening is dat als je goed bent in wat je doet, de klant je niet alleen om de prijs inhuurt.”

Niks te verliezen

Vanaf het prille begin was Çirakoğlu transparant in de diensten die hij aanbiedt en welke prijzen daar tegenover staan. Hij zette vervolgens social media in om een groter bereik te creëren. “Op een gegeven moment ben ik ook gaan vloggen. Dat was in het begin onwennig. Je komt toch met je gezicht op beeld en heel Nederland kan je zien. Het idee voelde niet heel prettig, maar wat had ik te verliezen? Uiteindelijk is het geworden wat het nu is.” (zie kader)

Hoewel de posts via de verschillende kanalen aanslaan, laat de Amsterdammer zich niet leiden door de social media. “Het is leuk om te doen en het levert klanten op, maar verder is het bijzaak. Ik film alles nog steeds met de camera van mijn telefoon. Het stelt eigenlijk niet heel veel voor.”

Nog geen gemeengoed

De eigenaar van de Frisse Kater heeft het idee dat in de schoonmaakbranche nog niet genoeg is doorgedrongen hoe belangrijk een goede website en het gebruik van social media tegenwoordig is. “Als je als klant een dienst wil inhuren is het eerste wat je doet je telefoon pakken en Googelen. Dan ga je naar een website en je ziet mooie foto’s, video’s, goede teksten en alles is overzichtelijk. Dat geeft direct vertrouwen. Zo werkt het tegenwoordig en dus kun je al schoonmaakbedrijf niet zeggen dat je nog met een website uit 1995 werkt. Die bewustwording komt er steeds meer en je moet mee in die ontwikkeling. Je hebt eigenlijk geen keuze.”

“Als bedrijf kan je niet teren op oude klanten die je vanuit het verleden al hebt. Zij zullen niet zo snel naar de website kijken, maar om nieuwe klanten binnen te halen moet je echt meegaan met het spel. Daar horen een goede website en het gebruik van social media bij.”

Wat scoort online?

Maar wat zet je als schoonmaakbedrijf nou op je website en social media? Çirakoğlu: “Wat heel goed scoort zijn geschreven blogs. Denk daarbij aan verhalen van een opdracht van vierhonderd tot achthonderd woorden. Wij krijgen veel reacties van lezers dat zij dit enorm waarderen. Ook blogs in combinatie met voor- en na foto’s scoren heel goed. Wij plaatsen foto’s van lijkvindingen tot extreme vervuiling. Als ik geen blogs plaats en updates zet op social media, zitten we op een dag op zevenhonderd websitebezoekers. Als ik er actief mee bezig ga, is het het dubbele.”

Als je als klant een dienst wil inhuren is het eerste wat je doet je telefoon pakken en Googelen

Vloggende schoonmaakster

Çirakoğlu stelt dat er in de schoonmaakbranche veel interessante mensen werken die een podium verdienen. “Ik vind het leuk als ik ergens kom en daar is een schoonmaker aan het werk, om even een babbeltje met hem of haar te maken. Vaak zijn het hele vrolijke mensen, met een goed verhaal. Als bedrijf kun je hen portretteren.”

“Ik hoor vaak dat de schoonmaak persoonlijker moet worden. Dat je weet wie de schoonmaker is en er meer waardering uitgesproken wordt. Een vloggende schoonmaakster zie ik dan ook wel voor me. Met daarbij de focus op de relatie tussen de schoonmaker en de mensen in het pand waar ze werken.”

Kwestie van beginnen

Er is volgens Çirakoğlu voor schoonmaakbedrijven genoeg materiaal voor handen om verder uit te lichten op de website of via social media. “Het is een kwestie van beginnen en kijken hoe het gaat. Ik ben ook gewoon begonnen en heb mijn draai gevonden. Ik ben er vanzelf achter gekomen wat wel en niet werkt. Uiteindelijk vind je je draai en trek je lezers en kijkers aan.”

Bekijk hier de nieuwste vlog van Tuğrul:

Lees verder

Meest recent

Innovatie

Launching Partners