Dag 2 Interclean: facilitaire datastandaard heeft wereldwijde potentie

Dag 2 Interclean: facilitaire datastandaard heeft wereldwijde potentie

Dag twee van de Interclean, woensdag 11 mei, was een stuk drukker dan de eerste dag. Als Service Management zagen we talloze innovaties, maar ook gouden ouden voorbijkomen. Zoals het waspak, microvezeldoeken van 100 procent gerecycled plastic en doseersystemen. Maar wellicht het meeste potentie wereldwijd heeft de facilitaire data standaard.

“Welcome back”, zegt een groot spandoek aan de voorkant van de Europahal en zo voelt het ook. Fijn om weer een beurs te kunnen bezoeken. Aan die voorkant in de outdoor demo ruimte weer het ergonomische waspak dat niet nieuw is, maar wel kundig werd gedemonstreerd door uitvinder Fred de Ridder. Zijn waspak is tegenwoordig onderdeel van het grote i-team global uit Eindhoven (vooral bekend van de i-mop). In de stand van Wecovi vertelde Gerben Derkman dat het hen gelukt was om een microvezeldoek van 100 procent gerecycled polyester te maken. Daar is veel onderzoek en ontwikkeling aan voorafgegaan, vertelde Derkman. De doeken zijn tot 500 keer wasbaar. “Voor het produceren van 1 kilo doek worden maar liefst 64 PET-flessen gebruikt.” Hij wees ook op een nieuwe door Wecovi in de markt gezette heuptas. “Daarmee heb je, bijvoorbeeld in hotels, al je schoonmaakmaterialen bij de hand.” Eyecatcher was wel de Bubble Flush, waar Service Management al eerder over schreef. Trillingen creëren in de wc-pot kleine krachtige luchtbellen in het water die uiteindelijk met kracht imploderen om zo kalk en aangehecht vuil te verwijderen.

Gerben Derkman laat de microvezeldoek gemaakt uit 100 procent gerecyclede plastics zien.

Samen met leveranciers optrekken

Het Facility Inspiration Event verhaalde vooral over duurzaamheid, digitalisering en heel specifiek over robots. Christel Simmelink, contractmanager facilities bij Waternet, ging in op hoe zij vanuit de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties hun duurzame doelen bepaalden. “We willen in 2025 zo circulair zijn als mogelijk. Daarvoor moet we een gids, een roadmap, maken. Welke stappen moet ik zetten om dat doel te bereiken? Houd daarbij rekening met Europese wet- en regelgeving die het bijvoorbeeld verbiedt om geen plastics weggooivoorwerpen zoals borden en bestek te hebben.” Ze gaf aan dat er talloze manieren zijn om de vooruitgang te meten. “Levenscyclus analyses van producten bijvoorbeeld, maar ook CO2-meetinstrumenten.” Simmelink benadrukte het belang om samen met leveranciers op te trekken om duurzame doelen te bereiken. “Het afvalbedrijf moet bijvoorbeeld meer afvalstromen verwerken als je beter gaat scheiden.” Als laatste riep ze op om na de eerste fase een pilot door te zetten en deze schaalbaar te maken. “In plaats van weer naar de volgende pilot te gaan.” Kortom, maak je pilots af.

Connect the dots

Stephan Simons van GRIP Facility en Menno van Leeuwen, innovatie-expert, verhaalden over data gedreven prestatiemanagement. Waarbij eigenlijk opdrachtgever, schoonmaakbedrijf en schoonmaakadviesbureau in één platform via internet zouden moeten kijken. Om te zien waar verbeteringen zitten in het schoonmaakwerk of om het contract te managen. Simons: “Ik schat in dat 50 procent van de schoonmaakbedrijven wel voor een zeker deel gedigitaliseerd is, maar dat 60 procent nog vooral e-mail gebruikt om extra werk te registeren. Ik denk dat 90 procent van de schoonmaakbedrijven nog zijn calculaties in Excel doet.” Wie één platform gebruikt, zou kunnen kijken of de uitvoering ook in lijn met de afspraken in het contract is. Daar zou dan ook nauwkeurige extra werk kunnen worden vastgelegd. Inzichtelijk voor alle betrokken partijen. “Connect the dots”, aldus Van Leeuwen.

Stephan Simons van GRIP Facility en Menno van Leeuwen, innovatie-expert, verhaalden over data gedreven prestatiemanagement.

Interactie tussen robot en mens

David Abbink, professor in interacties tussen robots en mensen (TU Delft) vertelde dat veel robots nog helemaal niet worden ontworpen samen met de gebruikers, in dit geval de schoonmakers. Robots kunnen vaak maar een taak heel goed, vooral als deze taken al virtueel zijn. “Enen en nullen. Bijvoorbeeld schaken tegen Kasparov of een spel spelen op de spelcomputer. Dat is rechttoe rechtaan, maar dat is wat anders dan een open omgeving waar je heel veel situaties kunt tegenkomen.” Fysiek werk compleet robotiseren in open omgevingen is volgens hem dan ook niet aan de orde. Hij ziet meer in de interactie tussen mens en robot, co-bots dus. “We zullen dus ook robots samen met schoonmakers moeten ontwikkelen om te zien waar deze hen het beste kunnen helpen.” Hij vertelde open te staan voor partijen uit de schoonmaakindustrie die in zijn werkplaats zouden willen testen.

Op drie systemen

Door naar de exposanten. Victor van der Maas, accountmanager bij QWIKR Professional, liet de vlakmopdoek zien die op drie verschillende systemen aangebracht kan worden. “Een nieuw systeem is dus niet nodig. De Q-Mop past op verschillende systemen zoals: velcro, pockets en flaps. De Q-mop heeft HACCP-kleurstrips om kruisbesmetting te voorkomen. De mop laat slechts een dunne water film achter waardoor de vloer snel droog is. Door de sneller drogende vloer, wordt het risico op valpartijen verkleind.”

Victor van der Maas, accountmanager bij QWIKR Professional, liet de vlakmopdoek zien die op drie systemen past.

Compacte autonome schrobzuigmachine

Bij ICE Robotics toonden Rob Stokkel en Cochèl ter Schure de Cobi 18, een compacte autonome schrobzuigmachine die beschikbaar is via een all-inclusive abonnement. Cobi 18 is speciaal ontworpen voor het schrobben van harde vloeren. Na één keer opladen en vullen, zou de robot er voor 90 tot 120 minuten tegenaan moeten kunnen gaan. “Hij is ook compact en wendbaar, geoptimaliseerd voor het reinigen van krappe ruimtes en langs de randen.” Stokkel beaamde dat de Interclean liet zien dat kleine robots in trek zijn, in combinatie met een lease of huurcontract. Hij vertelde ook dat ICE en Softbank niet meer samenwerken, maar dat Softbank wel de robotstofzuiger Whizz in Europa blijft aanbieden.

Rob Stokkel en Cochèl ter Schure tonen de Cobi 18.

Doseersysteem van Spectro

Bij Spectro bracht Patrick Vioen het doseringsysteem van Spectro onder de aandacht. Dat doseersysteem genaamd Easy 3.0 is gekoppeld aan het internet, zodat een schoonmaakbedrijf of een schoonmaker precies kan zien hoeveel er wordt verbruikt. Maar ook, belangrijker nog, kan zien wanneer het systeem bijgevuld moet worden. Ook toonde hij de doseerfles die genomineerd was voor een Innovation Award, gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. “De Ecodos Doseerfles is gemaakt van 100 procent PCR-kunststof. PCR staat voor Post Consumer Regrind en is plastic dat is ingezameld uit consumentenafval.” Bij het café, tussen hal 1 en 2 op het balkon, van schoonmaakgroothandel Boma konden bezoekers even relaxen. Dat is af en toe wel nodig, want tien hallen met alleen maar schoonmaak- en hygiëneproducten zien is welhaast ondoenlijk.

Bij Spectro bracht Patrick Vioen het doseringsysteem van Spectro onder de aandacht.

Lancering Facility Data Standaard

Echter, Service Management ging snel verder naar de lancering van de Facility Data Standaard (FDS). Deze is bedoeld om de diverse systemen van leveranciers, softwarepartijen en schoonmaakbedrijven met elkaar te laten praten. FDS heeft nu 16 partners, waaronder FacilityApps, CWS, Leviy, Kärcher, Nilfisk en Vileda, om dit mogelijk te maken. Peter Hug van FDS: “Wij willen data tot leven wekken, zodat je conclusies kunt trekken door data te combineren uit verschillende systemen. Daar heb je standaard protocollen voor nodig.” Jill Frey, voorzitter van FDS, heeft zelf een schoonmaakbedrijf. “Ik verwacht dat we uiteindelijk kunnen komen tot een digital versie van gebouwen, oftewel een digital twin, waar je data bij elkaar brengt uit verschillende systemen. Zodat je in de virtuele versie van dat gebouw kunt zien waar de robot aan het werk is, hoe ver schoonmakers zijn met hun taken of waar dispensers aangeven dat ze gevuld moeten worden. Dat is het ultieme doel.”

Pitches van studententeams

Dirk Tuip van FacilityApps is ook bestuurslid van de FDS. Hij kondigde de pitches van studententeams die mededen aan de hackaton aan. Daar probeerden studenten in slechts enkele uren de branche te doorgronden en oplossingen voor de schoonmaaksector te bedenken. De studenten bedachten bonussystemen om van schoonmaak een spel te maken waarin ze cleaning points konden verdienen waarmee ze dan iets leuks zouden kunnen kopen. Weer een ander team verzon een digitale schoonmaak escape room waarin je dan zou kunnen leren hoe leuk schoonmaak wel niet is. Maar ook schoonmaakkennis zou kunnen opdoen. Uiteindelijk won het team nummer vier dat het systeem van de cleaning point tot in detail had uitgewerkt. Daarmee kwam dag twee tot een einde.

Een van de studenteams doet de pitch voor de jury.

Wat er is donderdag 12 mei te doen?

Als Service Management besluiten we de woensdag met een aantal tips voor donderdag.

• Facility Inspiration Event Tour
Voor wie: Facility managers en andere geïnteresseerden
Wanneer: 12 mei
Hoe laat: Start 13:00 uur
Waar: Innovation LAB, hal 5

• Healthcare Cleaning Forum
Voor wie: iedereen geïnteresseerd in schoonmaak, hygiëne en zorg
Wanneer: 12 mei
Hoe laat: 09.00 - 17.00 uur
Waar: RAI Forum

• Demonstraties: schoonmaak in zorgfacilities
Voor wie: iedereen geïnteresseerd in schoonmaak, hygiëne en zorg
Wanneer 12 mei
Hoe laat: Vanaf 13:15 doorlopend
Waar: Healthcare Cleaning Lab