Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Chantal Snijders (Asito): “Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel”

“Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel”, stelt Chantal Snijders, innovatiemanager bij Asito. In een artikel op de website van het schoonmaakbedrijf betoogt ze dat het doel van innovatie moet zijn dat het werk gemakkelijker, leuker of efficiënter wordt.

Organisaties willen vaak té snel aan de slag met datagedreven schoonmaak; de schoonmaak door middel van data afstemmen op het gebruik van het betreffende gebouw. Bijvoorbeeld met een sensor op iedere werkplek, het liefst in iedere ruimte, zodat ze altijd zicht hebben op wanneer een ruimte moet worden schoongemaakt. Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel, stelt Snijders.

Planning en praktijk

Vaak wordt de planning van de schoonmaak evenredig verdeeld; een vast aantal dagen, een vast aantal uren en een vast aantal mensen. Terwijl het gebruik van een gebouw per dag kan verschillen. Je hebt niet meteen hele specifieke data nodig om efficiënter te werken, vindt Snijders. Als het doel is om de schoonmaakplanning beter aan te laten sluiten bij de bezetting, kun je beter op een globaal niveau beginnen en dan steeds specifieker worden in plaats van andersom. Dit kost minder moeite, maar zorgt wel voor een groot resultaat. Snijders adviseert: “Kijk eens globaal naar de planning: wat doet mijn bezetting door het jaar heen? Zijn er verschillen tussen maanden, weken en dagen? De personeelsplanning pas je aan op de trends die je ziet. Een medewerker extra op dinsdag omdat het op die dag drukker is bijvoorbeeld, en een medewerker minder op woensdag.”

Ook interessant:

Op het juiste moment op de juiste plek

Na het aanpassen van de dagplanning is datagedreven schoonmaak een logische vervolgstap. Denk aan het analyseren en optimaliseren van de data op het gebied van de bezetting per verdieping, zone, ruimte of zelfs werkplek. Asito is op dit moment bezig met een aantal pilots bij kantoorlocaties en luchthavens. “We leggen het gebouwgebruik van de klant en onze personeelsinzet naast elkaar. Samen met de objectleider bespreken we welke werkzaamheden we gaan uitvoeren op rustige of juist drukke momenten”, legt Snijders uit. “Als het heel druk is op een luchthaven, is er meer vervuiling. Door het gebruik van data weet je dat je op drukke momenten extra personeel in moet plannen. Ook kijken we samen met de klant of we het gebruik van gebouwen beter kunnen verdelen.”

Het hele artikel lees je bij Asito >>

Westerveld: "Data driven voor de schoonmaak"

Innovatie Blog

Westerveld: "Data driven voor de schoonmaak"

Hans Westerveld, adviseur van InPRC Nederland, had jarenlang een eigen schoonmaakbedrijf. In dit blog adviseert hij schoonmaakbedrijven zich meer te verdiepen in de mogelijkheden van ICT-oplossingen. "Met deze systemen kun je in omzet groeien en een gezonde marge realiseren."
Hoe zet je de eerste stap naar digitalisering? (whitepaper)

Innovatie Digitalisering Whitepaper

Hoe zet je de eerste stap naar digitalisering?

De toekomst van schoonmaak? Die ligt in digitalisering. Daar zijn de meeste schoonmaak-professionals het inmiddels wel over eens. Zo blijkt uit onderzoek dat 62 procent van het Nederlandse MKB ‘meegaan in digitale ontwikkelingen’, ziet als een vereiste voor toekomstige groei van hun organisatie.
Schoonmaken op basis van data: “Veel sneller kunnen we niet werken, maar slimmer wel” 

Innovatie Verdieping

Schoonmaken op basis van data: “Veel sneller kunnen we niet werken, maar slimmer wel” 

Bijna ieder bedrijf verzamelt data en wil daar ook iets mee doen. Slimmer werken of efficiënter of duurzamer. Ook in de schoonmaak wordt er gewerkt op basis van data. Voor concept manager bij Hago Next Femy van de Wege en innovatiemanager bij Hago Stijn van Arendonk is de kernvraag hoe data echt iets kan toevoegen. Van de Wege: “Het moet geen doel op zich zijn, maar bijdragen aan, in ons geval, de schoonmaak. Data moet faciliteren om de juiste dingen te doen. Hoe kunnen we processen slimmer organiseren? Hoe kunnen we ze duurzamer organiseren? Maar ook: wat levert het op qua beleving en dienstverlening? Dat zijn de gesprekken die we per klant aangaan.” 
Nieuw platform beschikbaar voor efficiëntere inkoop van facilitaire diensten

Innovatie Nieuws

Nieuw platform beschikbaar voor efficiëntere inkoop van facilitaire diensten

Sinds kort kunnen facilitair inkopers terecht op het nieuwe platform Facility Spot. Door gebruik te maken van slimme data moet het voor inkopers gemakkelijker worden om snel en efficiënt de juiste dienstverlener te vinden, zo legt oprichter Stan Raaijmakers uit.
Margriet van Dijken, managing partner Atir: “Dit zijn de trends voor de schoonmaakbranche 2023” 

Branche Verdieping

Margriet van Dijken, managing partner Atir: “Dit zijn de trends voor de schoonmaakbranche 2023” 

De wereld is veranderlijk, zo ook de schoonmaakbranche en de schoonmaakconcepten binnen facilitaire organisaties. Service Management sprak met Margriet van Dijken, managing partner bij Atir, over de trends voor 2023. “Het nieuwe jaar begint met grote onzekerheid over de beschikbaarheid en kostenontwikkelingen van resources. Met daarnaast de zoektocht van organisaties naar het gebruik van werkplekken in de toekomst is de uitdaging compleet.” En de grootste trend? “Dealen met het niet weten.” 

Meest recent

Innovatie

Partners