Blog Yannick de Roos: Hoe de autobranche ons een kijkje in de toekomst geeft

Blog Yannick de Roos: Hoe de autobranche ons een kijkje in de toekomst geeft

In 2004 reed Will Smith in de film I, Robot in een volledig autonome Audi. Dat leek futuristisch, maar was het dat ook? In 1993 was de eerste autonome auto namelijk al op de weg. En als we nog verder teruggaan; in 1939 werd er al veelvuldig gesproken over autonome auto's. In 1939 werd een verwachting geschept. In 1993 werd een beeld geschetst, in 2004 werd het beeld aan het grote publiek gepresenteerd. Alleen... anno 2022 zijn er nog steeds geen particuliere auto's die volledig autonoom rijden.

In de schoonmaakwereld wordt al jaren geroepen dat er autonome machines op de markt zijn en thuis hebben we robotstofzuigers rondrijden. De technische ontwikkelingen gaan snoeihard, opdrachtgevers spreken hun behoefte aan robots uit en schoonmaakbedrijven omarmen ze, omdat ze het werk van de schoonmaker leuker en makkelijker maken. De wereld lijkt er klaar voor om robots definitief in de schoonmaakbranche te adopteren.

Waar zit dan de moeilijkheid? Daar is volgens mij nu net de parallel te maken met autonome auto's. Die zijn duurzaam, hip en innovatief. Maar waarom rijden er nog steeds geen volledig autonome auto's? Dat heeft niks met techniek te maken. Het is heel simpel; het mag (nog) niet van overheden. Want wie is er verantwoordelijk bij een ongeval met een autonome auto? Daarnaast trekken veel veiligheidsadviseurs de cyberveiligheid van de auto's in twijfel.

Voor mij wordt het dáár interessant. Deze issues in de autowereld spelen namelijk al meer dan tien jaar. Kwamen ze als verrassing? Ik weet het niet. Wat ik wél weet, is dat er nog weinig wordt gesproken over dit soort issues als we het hebben over autonome machines in de schoonmaak. We willen zo graag een robot die ons helpt, dat we eigenlijk een beetje vergeten wat de risico's van het gebruik zijn. Zo heeft de hedendaagse robot minimaal drie camera's die de hele ruimte en alles wat daar gebeurt in beeld kan brengen. Over privacy gesproken. Door de internetconnectie kan een hacker in feite meekijken op het damestoilet als de robot daar toevallig aanwezig is.

Ik ben groot voorstander van robots. Maar nog groter voorstander van het gesprek nú verder trekken dan technische ontwikkelingen. Ik geloof er heilig in dat robots toegevoegde waarde kunnen bieden, voor opdrachtgevers en schoonmakers. Laten we leren van de autowereld en ons ook richten op aansprakelijkheid, databeveiliging en privacy. Dan kunnen we robots, binnenkort als ze technisch optimaal ontwikkeld zijn, met open armen ontvangen.

Yannick de Roos is innovatiemanager bij Hago Nederland.