Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Trends 2021: “Door deze hygiënecrisis wordt schoonmaak transparanter”

De coronapandemie is ook een hygiënecrisis, stelt Paul Harleman, Application Manager bij Vileda Professional Benelux. Schoonmaak is top of mind en ons hygiënebewustzijn was nog nooit zo hoog. Dat heeft gevolgen, want mensen willen zeker weten dat ze veilig zijn en of het goed zit met de hygiëne. Volg Service Management op LinkedIn:

Desinfectiepaniek kan leiden tot resistentie

Een vorm van hygiënegedrag dat Harleman momenteel zorgen baart, is de ‘ongebreidelde desinfectiedrift’ zoals hij dat noemt. “Alles moet gedesinfecteerd worden uit angst voor het coronavirus. Er heerst een soort desinfectiepaniek, terwijl desinfectie lang niet altijd nodig is. Virussen en bacteriën zijn slim en kunnen zich gigantisch snel aanpassen. Als jij zo’n virus continu te lijf gaat met overmatige hoeveelheden desinfectiemiddelen, dan is het niet ondenkbaar dat ze daar vroeger of later resistentie tegen ontwikkelen.”

Digitalisering biedt zekerheid

Men moet natuurlijk niet alleen het gevóel hebben dat iets veilig en hygiënisch schoon is, het moet dat ook daadwerkelijk zíjn. Digitalisering gaat daarin een toenemende rol spelen, stelt Harleman. “Je moet kunnen meten of er daadwerkelijk aan die hygiënestandaard wordt voldaan. Daar komt data uit voort. Die data moet je analyseren en vervolgens kun je daar je beslissingen op baseren. Met behulp van data kun je bijvoorbeeld sneller en beter inzicht krijgen in hoe schoon een gebouw is en welke acties je moet ondernemen. We merken dat daar al behoefte aan is, vooral vanuit de kant van infectiepreventie. Ik verwacht dan ook dat iQonnect, ons softwarepakket ontstaan vanuit een partnerschap met FacilityApps, die kant op beweegt.”

Meer weten? Lees het volledige interview met Paul Harleman in het digimagazine ‘Schoonmaaktrends 2021‘. 

Lees ook:

Best gelezen

Hygiëne

Launching Partners