Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Terug naar kantoor: hoe weet ik of mijn werkplek schoon is?

Langzaamaan gaan steeds meer mensen weer terug naar kantoor. Eén van de belangrijkste zaken voor een veilige en verstandige terugkomst, is een schone en hygiënische werkplek. En dat kan nog wel eens lastig zijn, helemaal wanneer er sprake is van gedeelde bureaus of flexplekken. Want hoe weet je nu of de plek waar jij wilt gaan zitten daadwerkelijk schoon is? Schoonmaakbedrijven en gebouwbeheerders komen met creatieve oplossingen. Volg Service Management op LinkedIn:

Gom’s stoel sleeve

Zo komt schoonmaakbedrijf Gom met een stoel sleeve. Een kartonnen kaartje die schoonmakers duidelijk zichtbaar over de rugleuning van de stoel kunnen hangen zodra de werkplek is schoongemaakt. Is de medewerker klaar met werken op die plek? Dan legt hij de sleeve op het bureau neer, zodat de schoonmakers weten dat zij aan de slag kunnen.

“Briljant in zijn eenvoud. Handig voor gebruikers én op afstand goed te zien, ook voor onze collega’s”, schrijft Gom’s Marketing Manager Marco Konter over de oplossing op LinkedIn.

Werkplek Hygiënewijzer van CSU

Ook schoonmaakbedrijf CSU komt met een oplossing om te voorkomen dat werknemers aan gebruikte (niet schoongemaakte) bureau’s gaan zitten. De Werkplek Hygiënewijzer kan worden gemonteerd op bureau’s of een werkplekscheiding.

Is de werkplek schoongemaakt? Dan zet de schoonmaker het schuifje op groen. Is de werknemer net klaar met werken en moet het bureau weer schoongemaakt worden? Dan zet hij het schuifje op rood. Zo zien werknemers in één opslag welke bureaus beschikbaar en schoon zijn, en zien de schoonmakers direct welke werkplekken hun aandacht vereisen.

“Eenvoudig in gebruik, maar van grote toegevoegde waarde”, zegt Elke Wirtz-Wijnen, Specialist Innovatie bij CSU, erover op LinkedIn.

 

Placemats van Gemeente Molenlanden

Ook gebouwbeheerders zelf komen met dit soort oplossingen. Bijvoorbeeld de Gemeente Molenlanden. Zo schrijft Bart Stolk, Adviseur Vastgoed en Facilitaire Zaken van de gemeente, op LinkedIn over de placemats die zij op de werkplekken neerleggen. “Voorbereiding op moment dat medewerkers weer beperkt naar kantoor komen. Uitgangspunt is nog steeds zoveel als mogelijk van huis uit. Na gebruik van de werkplek de placemat omdraaien. Dan maakt schoonmaak de plek schoon en zet de placemat weer op groen.”

Lees meer over kantoorhygiëne:

Best gelezen

Hygiëne

Launching Partners