Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Schoonmaak volgend jaar duurder door fors hogere arbeidskosten

Volg Service Management op LinkedIn:

Door: Martijn Louws

Schoonmaak wordt volgend jaar duurder. CSU rekent op een prijsverhoging van ruim 6 procent. Belangrijkste reden? De stijgende loonkosten door onder meer de lopende CAO en de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Het noodzaakt de marktpartijen tot indexeren of het aanpassen van het contract, weet commercieel directeur Ruud van Swieten van CSU.

Loonkosten

“De indexering vorig jaar viel op zich mee”, zegt Van Swieten over de prijsstijging van de schoonmaak met gemiddeld rond de 4 procent in 2019. Maar voor het komende jaar is dit een ander verhaal, weet hij. “De loonkosten zullen in 2020 verder oplopen, de huidige cao heeft een looptijd tot juli 2021 en kent tot die tijd en stapsgewijze loonsverhoging van in totaal 3,35 procent.” Daar komt nog een extra vrije dag bij. “Dat laatste lijkt misschien niet bijzonder, maar op in totaal 254 werkbare dagen betekent dit omgerekend toch een loonplus van 0,4 procent. Die extra’s zullen we moeten doorberekenen”, zegt Van Swieten.

Een ander belangrijk aspect in de verwachte prijsstijging is volgens hem de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). “Uitzendbureaus benaderen hun klanten nu al over de transitievergoeding van gedetacheerden. De benodigde flexibiliteit in onze branche leidt tot substantiële verhoging van de WW-premie. Dit geldt niet alleen voor flexibele contracten, maar ook voor vaste contracten gaat dit op. Waar je voorheen pas na twee jaar een ontslagvergoeding betaalde kan nu vanaf de eerste dag door medewerkers aanspraak worden gemaakt op een transitievergoeding.”

Overige kosten

Daarnaast heeft CSU, net als veel andere bedrijven, te maken met de stijging van kosten zoals verzekeringen, energie en het wagenpark. “Maar het zwaartepunt ligt op arbeid, immers schoonmaak is arbeidsintensief werk. De lonen wegen voor 85 procent mee in onze totale kosten”, zegt Van Swieten. Schoonmaakbedrijven moeten volgens hem bovendien extra uitgaven doen om de openstaande vacatures in te vullen vanwege de krapper wordende arbeidsmarkt. “Ook dat is een uitdaging, vindt maar eens voldoende geschikte mensen. En wat daar nog eens bijkomt: schoonmaker is niet het meest gedroomde beroep, omwille van de klantwens is veel sprake van beperkte fte (weinig uren per dag) en veelal aan de randen van de dag, dit heeft ook gevolgen voor verzuim, temeer daar de wachtdagen inmiddels uit de CAO zijn verdwenen.”

Scherp aanbieden

CSU rekent op een prijsverhoging van een ‘stevige 6 procent’, zoals Van Swieten het noemt. “Wij staan in de markt bekend om het feit dat wij onze dienstverlening altijd scherp aanbieden. Maar ook in offertes voor werk dat na 1 januari 2020 wordt uitgevoerd, is de indexering opgenomen. Wij moeten wel, het rendement moet een duurzame dienstverlening niet in de weg gaan staan.”

Overnemen van deeltaken

Volgens Van Swieten noodzaakt de huidige arbeidsmarkt en stijgende lonen tot een andere kijk op het werk. “Enerzijds wordt binnen de schoonmaak meer gekeken naar mogelijkheden tot mechaniseren en robotiseren. Het wordt immers sneller rendabel een machine in te zetten en daarmee tevens medewerkers te behoeden voor eenzijdig en belastend werk. Anderzijds zoeken wij in toenemende mate de samenwerking met andere (facilitaire) dienstverleners en de klant. Dit varieert van het overnemen van deeltaken, zoals het oplossen van eerstelijns storingen in multifunctionals en koffieautomaten tot het checken van de brandblussers middels een foto van de manometer. Maar ook via kennisdeling zoeken wij de samenwerking. Zo zit niet zelden een HR-manager van CSU bij de klant aan tafel om een best practice uit te wisselen over onze aanpak van recruitment of verzuimpreventie.“

Meer weten over de voorziene kostenstijgingen?
Dit artikel is overgenomen van onze collega’s van Facto en onderdeel van een whitepaper waarin zij spraken met Fedor Kwerreveld (Securitas), Ruud van Swieten (CSU) en Roy Odekerken (namens VOC Cateraars) over de kostenstijgingen in beveiliging, schoonmaak en catering. Wilt u alle interviews lezen? Download dan de whitepaper.

Door: Martijn Louws

Schoonmaak wordt volgend jaar duurder. CSU rekent op een prijsverhoging van ruim 6 procent. Belangrijkste reden? De stijgende loonkosten door onder meer de lopende CAO en de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Het noodzaakt de marktpartijen tot indexeren of het aanpassen van het contract, weet commercieel directeur Ruud van Swieten van CSU.

Loonkosten

“De indexering vorig jaar viel op zich mee”, zegt Van Swieten over de prijsstijging van de schoonmaak met gemiddeld rond de 4 procent in 2019. Maar voor het komende jaar is dit een ander verhaal, weet hij. “De loonkosten zullen in 2020 verder oplopen, de huidige cao heeft een looptijd tot juli 2021 en kent tot die tijd en stapsgewijze loonsverhoging van in totaal 3,35 procent.” Daar komt nog een extra vrije dag bij. “Dat laatste lijkt misschien niet bijzonder, maar op in totaal 254 werkbare dagen betekent dit omgerekend toch een loonplus van 0,4 procent. Die extra’s zullen we moeten doorberekenen”, zegt Van Swieten.

Een ander belangrijk aspect in de verwachte prijsstijging is volgens hem de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). “Uitzendbureaus benaderen hun klanten nu al over de transitievergoeding van gedetacheerden. De benodigde flexibiliteit in onze branche leidt tot substantiële verhoging van de WW-premie. Dit geldt niet alleen voor flexibele contracten, maar ook voor vaste contracten gaat dit op. Waar je voorheen pas na twee jaar een ontslagvergoeding betaalde kan nu vanaf de eerste dag door medewerkers aanspraak worden gemaakt op een transitievergoeding.”

Overige kosten

Daarnaast heeft CSU, net als veel andere bedrijven, te maken met de stijging van kosten zoals verzekeringen, energie en het wagenpark. “Maar het zwaartepunt ligt op arbeid, immers schoonmaak is arbeidsintensief werk. De lonen wegen voor 85 procent mee in onze totale kosten”, zegt Van Swieten. Schoonmaakbedrijven moeten volgens hem bovendien extra uitgaven doen om de openstaande vacatures in te vullen vanwege de krapper wordende arbeidsmarkt. “Ook dat is een uitdaging, vindt maar eens voldoende geschikte mensen. En wat daar nog eens bijkomt: schoonmaker is niet het meest gedroomde beroep, omwille van de klantwens is veel sprake van beperkte fte (weinig uren per dag) en veelal aan de randen van de dag, dit heeft ook gevolgen voor verzuim, temeer daar de wachtdagen inmiddels uit de CAO zijn verdwenen.”

Scherp aanbieden

CSU rekent op een prijsverhoging van een ‘stevige 6 procent’, zoals Van Swieten het noemt. “Wij staan in de markt bekend om het feit dat wij onze dienstverlening altijd scherp aanbieden. Maar ook in offertes voor werk dat na 1 januari 2020 wordt uitgevoerd, is de indexering opgenomen. Wij moeten wel, het rendement moet een duurzame dienstverlening niet in de weg gaan staan.”

Overnemen van deeltaken

Volgens Van Swieten noodzaakt de huidige arbeidsmarkt en stijgende lonen tot een andere kijk op het werk. “Enerzijds wordt binnen de schoonmaak meer gekeken naar mogelijkheden tot mechaniseren en robotiseren. Het wordt immers sneller rendabel een machine in te zetten en daarmee tevens medewerkers te behoeden voor eenzijdig en belastend werk. Anderzijds zoeken wij in toenemende mate de samenwerking met andere (facilitaire) dienstverleners en de klant. Dit varieert van het overnemen van deeltaken, zoals het oplossen van eerstelijns storingen in multifunctionals en koffieautomaten tot het checken van de brandblussers middels een foto van de manometer. Maar ook via kennisdeling zoeken wij de samenwerking. Zo zit niet zelden een HR-manager van CSU bij de klant aan tafel om een best practice uit te wisselen over onze aanpak van recruitment of verzuimpreventie.“

Meer weten over de voorziene kostenstijgingen?
Dit artikel is overgenomen van onze collega’s van Facto en onderdeel van een whitepaper waarin zij spraken met Fedor Kwerreveld (Securitas), Ruud van Swieten (CSU) en Roy Odekerken (namens VOC Cateraars) over de kostenstijgingen in beveiliging, schoonmaak en catering. Wilt u alle interviews lezen? Download dan de whitepaper.

Best gelezen

Hygiëne

Partners