'Unieke tijd vraagt om slimme oplossingen'

'Unieke tijd vraagt om slimme oplossingen'

De nieuwe hygiënestandaard houdt de facilitaire markt en de dienstverleners flink bezig. Maar ze staan er niet alleen voor. Er zijn inmiddels vele (digitale) tools en informatie beschikbaar die bedrijven nodig hebben om de nieuwe hygiënestandaard te implementeren. Volg Service Management op LinkedIn:

Reiniging en handhygiëne zijn belangrijker dan ooit, weet ook Hazel Wenzel, segment marketing manager Commercial bij Tork. “De publieke opinie is veranderd, mensen verwachten bijvoorbeeld dat openbare sanitaire ruimten een veiligere hygiënische omgeving bieden dan vóór de COVID-19-crisis. Onderzoek toont ook aan dat men openbare plekken vermijdt waar men zich er niet veilig voelt.”

Volgens Wenzel stelt dit hogere eisen aan de hygiëne op openbare plekken, zoals sanitaire ruimten in kantoorgebouwen. “Als toonaangevende wereldwijde professionele hygiëne-expert werkt Tork continu aan het helpen van klanten om de nieuwe hygiënestandaard te waarborgen. Onze recent gelanceerde website is bijvoorbeeld een bron waaruit bedrijven kunnen putten bij het ontwikkelen van een heropeningsplan en het bijwerken van hun hygiëneprocedures.”

Als een klein deel van de papieren handdoek zichtbaar is voor gebruikers, neemt het handenwassen met 23 procent toe

Bezoekers van de site hebben onder meer toegang tot de Back to Business-toolkits, die waardevolle tips, handleidingen, waarschuwingsstickers (die zijn te personaliseren met bijvoorbeeld het bedrijfslogo) en productinformatie bevatten voor een diversiteit aan bedrijven, waaronder kantoren, hoger onderwijs, productie, gezondheidszorg en restaurants.

Makkelijk in gebruik

Als het om die productinformatie, en de producten, gaat dan zijn aspecten als hygiëne, snelheid, makkelijk in gebruik en beschikbaarheid voor de eindgebruiker tegenwoordig essentieel. En als het gaat om de facilitair manager en facilitair dienstverlener dan komen daar nog aspecten als makkelijk in onderhoud en snel te hervullen bij. “Wij zien dat de toepassing van papieren handdoeken een belangrijke stap is naar veilige hygiëneoplossingen. Gebruikers raken bijvoorbeeld alleen de handdoeken aan die ze gebruiken, het is om die reden een zeer hygiënische handdroogoplossing. En als een klein deel van de papieren handdoek zichtbaar is voor gebruikers, neemt het handenwassen met 23 procent toe”, vertelt Wenzel.

De toepassing van papieren handdoeken vraagt in de tijd van COVID-19 echter wel de aandacht van facilitair medewerkers en -dienstverleners, weet zij. “Gebruikers wassen, zo blijkt uit onderzoek, vaak wel tien keer per dag hun handen. Dat is fors vaker dan voor de COVID-19 crisis. Hoe zorg je dan voor voldoende beschikbaarheid van onder meer papieren handdoeken? En hoe zorg je voor een snelle doorstroom in de openbare sanitaire ruimte, zodat de veiligheid wordt gewaarborgd?”

Tork heeft daarvoor volgens Wenzel de juiste oplossing: Tork PeakServe. “Dit is de eerste echte innovatie in meer dan twintig jaar in de categorie handdroging en de eigenschappen ervan helpen facilitair managers om de nieuwe hygiënestandaard veilig te stellen, bijvoorbeeld doordat de oplossing tot wel 250 procent meer handdoekencapaciteit heeft en een lager verbruik in de hand werkt dankzij de vel-voor-vel-afgifte. Ook is uitgifte snel, in 3 seconden is het papier beschikbaar voor de gebruiker. Dat is sneller dan de gemiddelde luchtdroger, die nu overigens op grote schaal van de muur worden geschroefd, omdat gebruikers ze als minder hygiënisch ervaren. Zij zijn bijvoorbeeld bang dat ze via de luchtdroger in contact komen met de ziektekiemen van andere mensen.”

Digitalisering

Unieke tijden vragen om slimme oplossingen, zo weten ze bij Tork. Daarom zet men naast productontwikkeling, waarvan Tork PeakServe een voorbeeld is, ook volop in op de digitalisering. Onder meer door managementsoftware beschikbaar te stellen voor digitale schoonmaakplannen. Via de software kunnen facility managers onder meer heel eenvoudig en efficiënt schoonmaakroutes en vereisten voor medewerkers plannen.

Ook kan men met de schoonmakers communiceren via een berichtenfunctie. Ze zijn hierdoor minder tijd kwijt zijn aan het coördineren van taken en zullen er zeker van zijn dat taken niet worden verwaarloosd. In het ideale geval wordt de worden digitale reinigingsplannen gekoppeld aan mensentellers en sensoren in hygiëneproducten, zoals afvalbakken, zeep- en handdoekdispensers van Tork.

Via de software kunnen facility managers heel eenvoudig en efficiënt schoonmaakroutes en vereisten voor medewerkers plannen.

“Ook hier spelen de aspecten als veiligheid en beschikbaarheid een hoofdrol. De data is voor een belangrijk deel het uitgangspunt van de werkzaamheden en bepaalt waar en wanneer er wordt schoongemaakt. Is een toiletruimte op de bovenste etage niet gebruikt, dan hoeft die ook niet te worden schoongemaakt en is die dus niet te zien in de digitale schoonmaakplannen voor die dienst. En andersom: eindgebruikers verwachten een hygiënisch en veilige werkomgeving. Het systeem laat daarom duidelijk zien welke gebieden de aandacht van de schoonmaker vereisen. Het systeem alarmeert de schoonmaker of de manager als er meer aandacht nodig is.

Overzicht taken

Bovendien houdt de manager over alle schoonmaakploegen een duidelijk overzicht van de taken die zijn voltooid en waar mogelijk meer middelen moeten worden ingezet.” Ook maakt Tork EasyCube duidelijk wanneer de zeepdispenser leeg is. “De schoonmaker kan er meteen op af en de dispenser bijvullen, voordat er ergernis ontstaat en mensen zich niet veilig voelen omdat ze hun handen niet kunnen wassen”, aldus Wenzel.

Via EasyCube is voor 99 procent zeker dat het product, of dit nu zeep is of papieren handdoeken, beschikbaar is. Wenzel: “En aan de andere kant werkt het de efficiency in de hand. Maar liefst 89 procent van de dispenserchecks is nu onnodig, met EasyCube check je nooit voor niets”, lacht Wenzel.

Taken overdragen

Ook helpen Tork Digitale Schoonmaakplannen en de Tork EasyCube-software bij het gericht schoonmaken en geven zij de zekerheid dat alles ook echt wordt schoongemaakt. “Als een taak niet kan worden voltooid binnen een dienst, dan kan deze heel eenvoudig worden overgedragen aan het volgende team. Het dashboard in de software geeft een snel overzicht van schoonmaakactiviteiten. Op basis van vooraf gedefinieerde vragen kan men onvoltooide taken opvolgen en ook heel eenvoudig rapportages delen met aan de klanten. Zo heeft die de zekerheid dat alles schoon en hygiënisch is en dat er alles aan is gedaan om een veilige werk- en leefomgeving te creëren.”

Dit artikel is gesponsord door Tork Essity.