Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Marktonderzoek Gom in coronatijd: meer specialistische kennis en flexibiliteit gevraagd

Schoonmaakbedrijven moeten erop voorbereid zijn dat opdrachtgevers meer eisen gaan stellen aan hun specialistische kennis. Ook vragen klanten om meer flexibiliteit. Het zijn twee belangrijke conclusies die al langer boven de markt zweefden in coronatijd, maar door onderzoek van Gom nog eens zijn bevestigd. Volg Service Management op LinkedIn:

Markteffect voerde het onderzoek uit onder meer dan 400 respondenten (mede)verantwoordelijk voor schoonmaak binnen organisaties. Meer dan de helft van de respondenten (53%) gaat er vanuit dat de coronacrisis op korte termijn leidt tot vaker schoonmaken. Het aantal besmettingen is nog altijd hoog, dus hygiëne is heel belangrijk. De zorgsector is de verwachte uitschieter (76%). Opvallend is dat het erop lijkt dat men die frequentieverhoging op lange termijn wenst vast te houden (73%). Een op de zes ziet echter de schoonmaakfrequentie dalen: ‘Minder personeel en dus minder schoonmaak nodig.’

>> Lees ook: ‘Een kantoor dat stilligt, heeft ons niet nodig’

Andere visie op schoonmaak

Gaat de coronacrisis een andere visie op schoonmaak opleveren? Ja, de inzet van meer specialistische kennis wordt op termijn veel belangrijker, verwacht 44% van de respondenten. De reden daarvoor zijn strengere maatregelen en voorschriften op het gebied van hygiëne. Die trend wordt niet alleen verwacht voor de korte termijn, maar ook voor de langere termijn.

Die conclusie gaat hand in hand met een andere: de inzet van de schoonmaak moet flexibeler zijn. Dat houdt verband met een flexibelere bezetting van gebouwen.

>> Lees ook: Coronaproof cleaning: Is het kantoor nog wel veilig?

Andere eisen bij aanbestedingen

Als opdrachtgevers in de nabije toekomst een aanbesteding overwegen, verwacht ruim een kwart dat de uitvraag anders geformuleerd gaat worden. Op de vraag welke aanvullende eisen dan worden gesteld, komen – weer – specifieke kennis en flexibiliteit als belangrijkste aspecten naar voren. ‘Andere werktijden en frequentie verhogen.’ Het zijn vooral bedrijven in de supply chain en het onderwijs die in hun aanbestedingen hogere eisen gaan stellen.

Op de website van Gom geven de directeuren van de sectorspecifieke business units hun reactie op het onderzoek >>

Lees ook:

Best gelezen

Hygiëne

Partners