Jan Kes (Succes Schoonmaak): "Corona wijzigt ons schoonmaakaanbod"

Jan Kes (Succes Schoonmaak): "Corona wijzigt ons schoonmaakaanbod"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer Jan Kes, Manager Operatie & Commercie bij Succes Schoonmaak. Volg Service Management op LinkedIn:

1.Hoe kijken jullie terug op 2019?

“We kijken met een goed gevoel terug op 2019. Intern hebben we in de organisatie een vernieuwing en verjonging doorgevoerd en dat resulteerde in een algehele positieve tendens. Daarbij komen kostenbesparingen, een daling van het (te hoge) verzuimpercentage en een aantal gunningen van nieuwe opdrachten. Kortom, meerdere positieve ontwikkelingen.”

Download nu gratis het marktonderzoek schoonmaak van Service Management

Download gratis het rapport!

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“Voor 2020 verwachten wij dat deze positieve ontwikkelingen doorgezet kunnen worden. Mede door een flinke stijging van de personeelskosten, denk onder andere aan de CAO en de WAB, willen we nog zorgvuldiger gaan kijken naar al onze interne processen. Dit zien we echter als een kans. We leggen ons op om nog meer focus te hebben en nog beter onze dienstverlening te borgen. Ten tijde van dit schrijven is ook corona om de hoek komen kijken. Dit zorgt er uiteraard voor dat we nog scherper moeten zijn op de complete dienstverlening.”

3. Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Rooskleurig! We werken hard om alle zaken nog beter op de rit te krijgen en investeren veel in ons personeel. Corona heeft gezorgd voor opschudding, maar geeft eigenlijk ook alleen nog maar sterker aan wat de te volgen koers is.”

4. Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Momenteel zien we met name kansen in het versterken en uitbreiden van onze huidige dienstverlening, niet zozeer in nieuwe dienstverlening. Los van het feit dat de angst voor het coronavirus wel zorgt voor wijzigingen in ons schoonmaakaanbod.”


Lees ook: 15 manieren om goed schoonmaakpersoneel te vinden én te behouden


5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“De wereld wordt steeds bewuster en duurzamer. Samenwerken met klanten en leveranciers om hier een bijdrage aan te leveren levert veel goodwill en positieve energie op. De uitdaging is om dit in goede banen te leiden zonder hier te ver in door te slaan.”

6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Binnen de schoonmaak zien wij (nog steeds) veel kansen om middels business intelligence bedrijfsprocessen, zowel op de werkvloer als in de backoffice, verder te automatiseren. Daarbij optimaliseren we bedrijfsprocessen en gaan deze met minder mankracht gestroomlijnder verlopen.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.