Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Hygiëne hotelkamers niet op orde: ‘teken de schoonmaakcode’

Uit een aflevering van het programma Kassa blijkt dat veel hotelkamers niet goed worden schoongemaakt. Naar aanleiding van het programma wil CNV vakmensen per 1 november 2020 een landelijke consumentenwijzer voor hotels lanceren. Deze moet snel inzicht geven of een hotel de Schoonmaakcode heeft getekend of niet.Volg Service Management op LinkedIn:

In het tv-programma werd een steekproef onder 6 bekende hotels gehouden. De journalisten maakten hierbij gebruik van een UV-marker waarmee ze op twintig objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn. Bedden en wc’s werden niet (volledig) schoon gemaakt en gebruikte handdoeken hingen nog op de kamer.

>> Lees ook: Regionale ondertekening Code Schoonmaak bij SieV: “rijsduiken geeft zware belasting op medewerkers”

Grote tijdsdruk schoonmakers

hotelschoonmaak

De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen. Via het meldpunt voor hotelschoonmakers komen hierover geregeld meldingen binnen. “We weten dat dit het topje van de ijsberg is”, vertelt bestuurder Jan Kampherbeek. “Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken. Het grootste probleem is dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Als hotelgast zou ik daar voortaan geen genoegen meer mee nemen. Wij raden gasten aan om bij het boeken van een hotelkamer voortaan te vragen of het hotel wel de Schoonmaakcode heeft ondertekend.”

>> Lees ook: Hotelschoonmaak nu en na corona: dit wordt het ‘nieuwe normaal’

Betalen per uur in plaats van per kamer

CNV Vakmensen hamert al jaren op het belang van die Schoonmaakcode (voluit de ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag). In die code beloven de betrokken partijen (opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven) om de schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. In de hotelschoonmaak betekent dat bijvoorbeeld: betalen voor de gewerkte uren en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: “Als partijen die code tekenen, kunnen we hen daar vervolgens ook aan houden. Zo kunnen we de bestaande praktijk doorbreken en met elkaar naar een hogere standaard toe werken. Waarbij schoonmakers de tijd krijgen om hun werk goed te doen. Daar worden zij zelf een stuk vrolijker van, maar de hotelgasten vast en zeker ook.”

>> Lees ook: Rechtspraak: minder schoonmakers nodig in hotel door corona

“Boek daar geen kamer”

De bond wil een landelijke consumentenwijzer, waarmee hotelgasten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend. “Op 1 november publiceren we alvast een eerste lijst, met hotels die de code inmiddels hebben getekend. Die lijst groeit gelukkig. Helaas zijn er ook hotels die – na herhaald aandringen – weigeren om de Schoonmaakcode te tekenen. Die publiceren we ook. Ons advies: boek daar geen kamer, tot ze hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode tekenen.”

>> Lees ook: Erik Maas (CNV): “Wegblijvende toeristen in Amsterdam bieden kansen voor schoonmakers”

Best gelezen

Hygiëne

Partners