Binnenklimaat basisscholen vaak onvoldoende: "Ventileren kun je leren"

Op veel scholen in Nederland voldoet de ventilatie niet aan de gestelde normen. De CO2-concentratie in lokalen is te hoog, soms zelfs vier keer hoger dan de maximale norm. Brancheorganisatie Binnenklimaat Nederland heeft daarom samen met het platform Gezond Binnen de poster 'Ventileren kun je leren' ontwikkeld.

Het initiatief Leren Ventileren is ontstaan na het verschijnen van het eindrapport van het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op scholen. Hieruit bleek dat bij veel scholen de ventilatie (nog) niet op orde is. Het gevolg is ongezonde binnenlucht en dat heeft invloed op de prestaties van leerlingen. Het verhoogt bovendien de kans op ziekteverzuim, ook bij docenten.

Daarnaast bevat het rapport een aantal praktische adviezen. Een van deze adviezen luidde: sturing op (extra) bewustwording en voorlichting aan leerlingen. De poster ‘Ventileren kun je leren’ is een van de uitkomsten na deze aanbeveling.

Nog urgenter door corona

Initiatiefnemer Steven van den Bergh (Lid van Binnenklimaat Nederland): “Dat op veel scholen de ventilatie niet op orde is, vinden wij zorgwekkend. Het probleem speelt al veel langer, maar is door corona nog urgenter geworden. Als branche willen wij dat alle kinderen in gezonde scholen kunnen leren. We hopen dat de poster in veel klaslokalen, kantines en docentenkamers wordt opgehangen.”

De poster 'Ventileren kun je Leren' vertelt in een notendop waarom ventilatie nodig is en hoe je dat kunt doen in de klas. Scholen kunnen de poster(s) gratis aanvragen via Gezond Binnen of downloaden op www.lerenventileren.nl.

Belangrijkste tips voor basisscholen

De belangrijkste tips voor ventilatie in basisscholen om direct mee aan de slag te gaan:

  • Maak de luchtkwaliteit inzichtelijk. Meten = weten
  • Zorg dat het ventilatiesysteem altijd aan staat
  • Houd raamroosters altijd open
  • Zet voor de les, tijdens de pauzes, gym en na de les de deuren en ramen open. Zo komt er verse lucht binnen wanneer jullie er niet zijn.