Bezuinigen in de schoonmaak doe je zo!

Bezuinigen in de schoonmaak doe je zo!

Aanbevelingen voor bezuiniging in de bedrijfsschoonmaak nadat de bovenste verdieping een oekaze aan directieven naar beneden lazerde waar u iets mee moet. In plaats van gehoor te geven aan lichte paniek of aan het gevoel teveel koffie te hebben gedronken, herpakt u zich en gaat u met een positieve attitude aan de slag. Een beter

Aanbevelingen voor bezuiniging in de bedrijfsschoonmaak nadat de bovenste verdieping een oekaze aan directieven naar beneden lazerde waar u iets mee moet. In plaats van gehoor te geven aan lichte paniek of aan het gevoel teveel koffie te hebben gedronken, herpakt u zich en gaat u met een positieve attitude aan de slag. Een beter resultaat kan nu niet meer worden uitgesloten!

Wat niet te doen bij bezuinigen op schoonmaak

Eerst een paar suggesties wat niet te doen:
Geen paniek, zoals besproken.
Niet onmiddellijk een inschrijving aankondigen.
Ook niet het schoonmaakbedrijf melden dat het 20 procent goedkoper moet.

Ad 1. Geen paniek, u gaat een en ander creatief en alternatief oppakken.
Ad 2. Geen inschrijving aankondigen. Niet de uitdaging verleggen naar een externe adviseur en geen bedrijfsbureau en stagiairs inschakelen om de werkprogramma’s met frequenties tegen het licht te houden. Genoemde items voorkomen dat u geld uitgeeft in plaats van bespaart en uzelf intern werkoverlast bezorgt.
Ad 3. Geen sms naar het schoonmaakbedrijf dat het 20 procent goedkoper moet, omdat u anders paniek bij het schoonmaakbedrijf creëert. Dit bericht daalt onmiddellijk af in de organisatie van het schoonmaakbedrijf. Personeelszaken kijkt onmiddellijk welke overeenkomsten binnenkort aflopen. Op basis van geruchten beginnen de beste schoonmakers en de directe leiding om zich heen te kijken. Aandacht voor uw gebouwen verflauwt op dit niveau.

Hoe kan het wel, bezuinigen op schoonmaak

In plaats hiervan een paar suggesties:
U nodigt een deskundige van het schoonmaakbedrijf uit. Dit hoeft niet persé een directeur te zijn. Dit vanuit de Rijnlandse managementfilosofie waarbij degene die het weet het mag zeggen. In plaats van degene die de baas is.
U speelt open kaart, in de wetenschap dat u het uiteindelijk toch voor het zeggen heeft. Ook in het besef dat het schoonmaakbedrijf meer van uw gebouwen in relatie tot de schoonmaak af weet dan u.
U vraagt deze deskundige naar een voorstel voor een alternatieve aanpak. U meldt dat u geen prijs stelt op traditionele voorstellen van kaasschaven in de schoonmaakfrequenties. Dat kan uw organisatie zelf ook. U opent de deur naar een nieuwe aanpak. Dit roept ongetwijfeld de vraag op ‘waar denkt u dan aan?’

Alle stofzuigers verwijderen?

Aan het volgende en werkt u dat eens voor mij uit: Ten eerste: alle stofzuigers uit onze gebouwen verwijderen. Ik heb namelijk al jaren het gevoel dat het ‘bijtippend’ en één maal per week geheel stofzuigen van alle tapijt een illusie is. Bovendien is het met dat geoffreerde kengetal voor stofzuigen in uw branche, hetgeen een productie veronderstelt van 500 vierkante meter en meer, de tweede illusie. Als er al gestofzuigd wordt, kan het resultaat nooit goed zijn. Erger nog, er komt meer stof in de lucht dan in de stofzakken verdwijnt. Tevens een opmerking dat ik de indruk heb dat de stofzuigers meer slijten van het transport van de werkkast naar de afdeling dan van het stofzuigen zelf.

Nu mijn suggestie: In plaats al die stofzuigers zet u enkele zwaar kaliber borstelstofzuigers in en dat in gespecialiseerde taken. Ga uit van één maal per twee weken dat onze tapijtvloeren volledig gestofzuigd worden met deze industriestofzuigers. Het spreekt voor zich dat het bij deze gespecialiseerde taken de verwijdering van vlekken in het tapijt geen probleem zal zijn. Laat mij weten wat dit aan gecalculeerde arbeidsuren bespaart.

Weinig voldoening van schoonmaak bij gebruikers

Ten aanzien van het schoonhouden van de werkplekken. Op dit moment worden deze ‘om de dag’ schoongemaakt. Hoe u dat bijhoudt, is mij niet helder en het resultaat hiervan is in mijn ogen ook niet overtuigend. Ondanks de Excelstatistieken van de VSR-rapportages. Dat hoeft ook niet meer want u komt met een voorstel voor één maal per week. Met de spuitfles en die werkdoek de vingertasten te lijf gaan en de prullenbakken te legen schenkt weinig voldoening bij de gebruikers. Ook de stofzuiger die gereed voor gebruik aan de ingang van de afdeling staat, brengt de gebruiker zeker niet op de gedachte dat deze ook wel eens gebruikt zal worden. Stofzuigergeluid wordt zelden geregistreerd op onze afdelingen. Oké, ik moet niet in herhalingen vervallen.

Een maal per week, alle relevante onderdelen schoonmaken

Ik zie graag uw voorstel tegemoet om één maal per week de werkplekken schoon te maken en dan ook alle relevante onderdelen. Het resultaat hiervan, zo mogen we veronderstellen, zal meer door de gebruikers op prijs worden gesteld. Desnoods houdt u rekening met de tijd per dag voor incidentschoonmaak op basis van meldingen van gebruikers via intranet. Laat mij weten wat dit aan gecalculeerde arbeidsuren bespaart.

Ten aanzien van de overige ruimte functies in onze gebouwen verzoek ik u uw creativiteit de ruimte te geven. Voorstellen hieromtrent die eveneens leiden tot kosten besparing doch zo mogelijk ook aan resultaat winnen ontvang ik graag. Bezuinigingen zijn noodzakelijk. De weg er naar toe besluiten wij samen. Eerst bestuderen wij uw voorstellen. Daarna de interne aspecten. Wij gaan er van uit dat wij er uitkomen. Meer ideeën en oplossingen? Laat ze onderstaand bij de reacties achter.

Hans Westerveld van Cleaning Works Consultancy (johanwesterveld@me.com)