Zo verbeter je de kantoorhygiëne: 3 tips

Zo verbeter je de kantoorhygiëne: 3 tips

Steeds meer mensen lopen het coronavirus op op de werkvloer, blijkt uit de cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Goede hygiëne kan besmetting met en verspreiding van het coronavirus voorkomen, dus daarom drie tips voor een betere kantoorhygiëne.

Het aantal coronabesmettingen op het werk neemt toe. Van lang niet alle mensen die positief testen op het coronavirus is de besmettingsbron bekend. Zo zijn er mensen die niet weten waar en hoe ze het virus hebben opgelopen. Van de nieuwe gevallen van wie de bron bekend is, is 9 procent besmet geraakt op het werk. Dat is bijna een verdubbeling ten op zicht van begin september. Toen vond 5,3 procent van de coronabesmettingen plaats op kantoor.

Goede kantoorhygiëne is essentieel

Goede hygiëne op kantoor is essentieel. Niet alleen nu vanwege het coronavirus, maar altijd. “Dit geldt niet alleen voor de toiletten, maar ook voor alle andere ruimtes in een gebouw. Denk aan kantines, werkplekken en opslagplaatsen", vertelde Leandra Stroosnijder van CWS in een interview met Service Management.

De gevolgen van een slechte hygiëne zijn niet te onderschatten.

"De gevolgen van een slechte hygiëne zijn niet te onderschatten. Denk aan kans op verdere verspreiding op de werkvloer en ziekteverzuim, maar ook aan een verminderde motivatie van personeel en een lagere productiviteit. En een negatief bedrijfsimago bij de medewerkers die hun vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de schoonmaak.”

Tips voor goede kantoorhygiëne

Hygiëne op de werkplek is dus enorm belangrijk, onder meer in de strijd tegen het coronavirus. Daarom drie tips voor kantoorhygiëne.

TIP 1: Zorg voor goede handhygiëne
We beginnen met misschien wel de allerbelangrijkste tip: zorg voor goede handhygiëne. In feite zijn daarbij drie stappen belangrijk: faciliteren, voorlichten en stimuleren.

  • Faciliteren: Het begint bij het aanbieden van goede en voldoende faciliteiten om handen te wassen én te drogen. Zorg bijvoorbeeld voor no touch-kranen en -dispensers in de sanitaire ruimten en vooral: vul de dispensers op tijd bij, zodat er altijd zeep en handdoekjes voor handen zijn. Sensoren kunnen hierbij helpen. Ook een goed idee: flesjes of dispensers met desinfecterende handgel op de bureaus of in de gangen, als het een eindje lopen is naar de dichtstbijzijnde kraan.

  • Voorlichten: Als alle middelen er zijn, betekent dat nog niet automatisch dat iedereen ze ook daadwerkelijk (goed) gebruikt. Licht daarom de medewerkers in over het belang van goede handhygiëne én over de juiste methode om dit te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via interactieve spiegels of een beeldscherm in een handdoekautomaat.

  • Stimuleren: Mochten ze dan nog steeds hun handen niet goed of vaak genoeg wassen, dan kun je handhygiëne op een andere manier proberen te stimuleren. Zo gaf Stroosnijder als voorbeeld: “Middels sensoren meten we het aantal bezoekers aan een toiletruimte en het aantal mensen dat handen wast met zeep. Dit percentage wordt weergegeven op een display en dit motiveert mensen om ook hun handen te gaan wassen. Op deze manier kunnen we bewustwording omzetten naar een gedragsverandering.”

TIP 2: Zorg voor goede ventilatie
Kleine hoestdruppeltjes blijven vaak minutenlang in binnenruimtes zweven, vooral waar niet of slecht wordt geventileerd. Dat bleek onder meer uit een experiment door wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, de Cardiologie Centra Nederland en het Amsterdam UMC.

In een goed geventileerde ruimte verbeterden de resultaten “dramatisch”.

Daaruit bleek dat nadat iemand heeft gehoest, het ongeveer vijf minuten duurt voordat het aantal kleine druppeltjes in de lucht zelfs nog maar gehalveerd is. Bij een experiment in een goed geventileerde ruimte verbeterden de resultaten volgens de universiteit “dramatisch”. Nadat een ventilatiesysteem in werking was gezet, verdween de helft van de druppeltjes in 2,5 minuut uit de lucht. In een kamer waarin ook een raam en een deur openstonden, was het aantal druppeltjes zelfs al na 30 seconden gehalveerd.

Goede ventilatie is -naast hygiëne en schoonmaak- dan ook cruciaal in de strijd tegen het coronavirus. Een ander héle belangrijke tip om rekening mee te houden, dus.

TIP 3: Flexibele, goede schoonmaak
Dat goede schoonmaak cruciaal is in de strijd tegen het coronavirus, is inmiddels wel bekend. Maar het is wel belangrijk dat die schoonmaak goed aansluit op de betreffende situatie.

Vanwege het hybride werken en het nieuwe kantoorgebruik, kom je er namelijk niet meer met een vast schoonmaakprogramma, zeggen Corinna van Diepen – Knegjens, partner bij TwynstraGudde, en Diane van Dijk, bestuurslid bij FMN, in gesprek met Service Management. "Veel ruimtes worden wisselend gebruikt, waardoor er dus tussentijds schoongemaakt moet worden.”

Denk ook aan vaker schoonmaakrondes lopen, meer aandacht voor contactpunten en het vergroten van het veiligheidsgevoel van medewerkers door zichtbaar schoonmaken.

5 Bonustips

  • Maak medewerkers zelf verantwoordelijk voor de hygiëne van hun eigen werkplek/bureau
  • Vermijd flexwerkplekken en geef iedereen een vaste werkplek
  • Zorg voor desinfectie- of schoonmaakdoekjes zodat werknemers zelf tussendoor iets schoon kunnen maken
  • Maak het voor gebruikers duidelijk wanneer een werkplek schoongemaakt is, bijvoorbeeld met placemats of schuivertjes die van rood (vies) naar groen (schoon) veranderd kunnen worden. Zie voorbeelden in dit artikel.
  • Pas het principe van doelgerichte hygiëne toe: het richten van hygiëneprotocollen op de meest kritische punten en op kritische tijdstippen om de keten van besmetting te doorbreken.