5 hygiëne trends: "We zijn lui geworden"

"Als de coronapandemie ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we het belang van goede hygiënemaatregelen niet voor lief mogen nemen. Iets wat we ons voorheen wel voornamen, maar in de praktijk vaak weinig prioriteit aan gaven." Maar deze tijd is volgens Maya Schot, Managing Director van CWS, voorbij. Zij signaleert vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van hygiëne.

Trend 1: Hygiëne ligt onder het vergrootglas

"Vroeger was een niet al te schone toiletruimte onfris, maar nu ronduit onveilig", zegt Schot. "En medewerkers pikken dat niet meer. Als jij in een restaurant een vies toilet aantreft, smaakt je eten niet meer, kom je niet meer terug en raad je het anderen af. Diezelfde eisen stellen we nu aan elke werkplek of openbare ruimte."

"Corona heeft ons op pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we hygiëne niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen. Dat betekent niet dat we heel angstig moeten zijn, maar je moet er een keer goed over na denken en het direct perfect regelen. Hygiëne kan en mag niet weer een ondergeschoven kindje worden."

Trend 2: All-in service: laat de expert doen waar hij goed in is

Juist omdat hygiëne binnen veel bedrijven niet de hoogste prioriteit heeft en het nooit ‘core business’ is, ziet Schot een toenemende behoefte aan all-in dienstverlening.

"Facility als vak professionaliseert steeds verder. Maar dan gaat het vooral om verduurzaming, energiecontracten en de uitdagingen van het hybride werken. Niet om zeepdispensers en toiletpapier. Terwijl als het zó belangrijk is, waarom kiezen we er dan niet vaker voor om het volledig uit te besteden? Je denkt één keer samen goed na over hand-, toilet- en vloerhygiëne en vervolgens heeft de facility afdeling er geen omkijken meer naar. Laat de expert doen waar hij goed in is."

Hygiëne kan en mag niet weer een ondergeschoven kindje worden.

Trend 3: Hygiëne als maatwerk

"Een fabriek is niet hetzelfde als een kantoor. Natuurlijk, een toilet blijft een toilet, maar alle omstandigheden er omheen zijn anders", zegt Schot. "En dus merken we steeds vaker dat bedrijven de lat hoger leggen. In een gemiddelde productiehal werken mensen vaak dichter op elkaar, gebruiken ze dezelfde gereedschappen of hulpmiddelen, hun handen worden viezer en ze lopen meer vuil in en uit. Dat vraagt dus om andere oplossingen."

Ze geeft een voorbeeld: "Toen Mars een oplossing zocht voor de karamel die bij de productie van hun snacks aan de handen bleef kleven, ontwikkelden we samen met een partner een speciale zeep die werkt als een onzichtbare handschoen. Vraag als facility verantwoordelijke dus om maatwerk."

Trend 4: Hygiëne kan sfeer maken of breken

"Wat ik zie, is dat juist hygiëne steeds vaker gebruikt wordt om merkbeleving door te trekken of een totaalbeleving te creëren. Als je koffie al prima smaakt en je de inrichting net hebt opgefrist, waarom zou een saai, fantasieloos en niet al te schoon toilet dat onderuithalen?"

Zeker met hybride werken kom je naar locatie voor ontmoeting, sfeer en inspiratie, zegt Schot. "Veel bedrijven zien een hand-, vloer- en toilethygiëne niet meer als sluitpost, maar als verschilmaker. Juist als het luxe, verzorging en aandacht ademt, krijgt men ik je een heel tastbaar, positief gevoel bij het merk en de manier waarop het bedrijf met klanten omgaat. De toiletruimtes op Eindhoven Airport zijn bijvoorbeeld helemaal in vliegtuigstijl."

Trend 5: Duurzaamheid

Duurzaamheid is volgens Schot geen bijzaak meer, maar loopt overal in mee. "De regelgeving wordt scherper, de consument steeds kritischer en het speelt steeds meer mee in je totale uitstraling en reputatie. Voor veel overheidspartijen is duurzaamheid een belangrijk criterium voor het winnen van aanbestedingen. En juist op hygiëne-gebied is nog een wereld te winnen."

Bij de les blijven

"Corona heeft ons allemaal weer bij de les geroepen", zegt Schot ter afsluiting. "En alhoewel niemand écht zin heeft om zich met hand-, toilet en vloerhygiëne bezig te houden, kun je er niet meer omheen. Maar als je het slim doet, kun je als facility verantwoordelijke met één gesprek alle zorg uit handen geven, meer merkbeleving en sfeer creëren, én werken aan je duurzaamheidsdoelstellingen."