Berry Buskens van SB Facility Service uit Haarlem laat zijn gevoel spreken bij de keuze voor zijn klanten. Bedrijven die bij hem passen, bedrijven waar hij net een stapje extra kan doen, zoals een vaatwasser uitruimen. En dat werkt.
In een artikel van Schoonmakend Nederland vertelt Buskens dat dit lukt als er ruimte is om het werk zo in te richten dat de klant de meerwaarde kan ervaren. “Met de i-mop kun je extra meters maken; dat helpt”, geeft hij als voorbeeld. “Je ziet dat er een andere type klanten ontstaat. Korte lijnen en passend bij medewerker, bij ons en de klant. Als we dat bij elkaar past is de cirkel rond.”
Tien digitale machines en middelen die de schoonmaak vooruit helpen
De bevlogen ondernemer stimuleert zijn medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. “We kijken constant hoe het gaat en wat iemand nog meer kan of wil doen. Uitdaging is belangrijk: zo zijn we ook bezig met een hospitality training.” Oprechte interesse vindt hij belangrijk. “Dat helpt om ze gemotiveerd te houden. Iedereen heeft de vitamine A van Aandacht nodig.” Nieuw personeel werft hij via Facebook en LinkedIn, maar “het liefst via via”.
Keurmerk Schoon
SB Facility Service is nu voornamelijk actief in Noord-Holland. De wens bestaat om het werkgebied, maar ook de werkzaamheden te kunnen laten groeien. Trots is Buskens op het feit dat SB Facility Services dankzij het Keurmerk Schoon een aanbesteding kreeg bij Ruby Hotels. “Het Keurmerk Schoon helpt om onze kwaliteit bij opdrachtgevers te laten zien.”
Wie is de beste schoonmaakdienstverlener van 2022?
Wie zijn volgens inkopers van zakelijke diensten de beste dienstverleners in de schoonmaakbranche? Het antwoord op die vraag heeft MT/Sprout wederom onderzocht in haar jaarlijkse onderzoek naar de voorkeur voor zakelijke dienstverleners. Duizenden beslissers hebben hun stem gegeven en de resultaten voor het onderzoek over 2022 zijn binnen.
25 vrouwelijke rolmodellen in de wereldwijde schoonmaak vertellen hun verhaal
Onlangs verscheen het e-book 25 words of advice by Female role models van het internationale platform Women In Cleaning. Women In Cleaning is een initiatief van Consensus Group met als doel vrouwen uit alle lagen van de schoonmaakbranche in de spotlight te zetten en te inspireren door hun verhalen te vertellen.
Schoonmaken op basis van data: “Veel sneller kunnen we niet werken, maar slimmer wel”
Bijna ieder bedrijf verzamelt data en wil daar ook iets mee doen. Slimmer werken of efficiënter of duurzamer. Ook in de schoonmaak wordt er gewerkt op basis van data. Voor concept manager bij Hago Next Femy van de Wege en innovatiemanager bij Hago Stijn van Arendonk is de kernvraag hoe data echt iets kan toevoegen. Van de Wege: “Het moet geen doel op zich zijn, maar bijdragen aan, in ons geval, de schoonmaak. Data moet faciliteren om de juiste dingen te doen. Hoe kunnen we processen slimmer organiseren? Hoe kunnen we ze duurzamer organiseren? Maar ook: wat levert het op qua beleving en dienstverlening? Dat zijn de gesprekken die we per klant aangaan.”
Directie EW Facility Services liep mee op de werkvloer
Elk jaar organiseert EW Facility Services ‘DT op de werkvloer’. Een dag waarop de directie van het bedrijf op locatie een dag meeloopt met de schoonmaakmedewerkers op de werkvloer. De dag staat altijd in het teken van leren van elkaar en de verbinding opzoeken.
Patrick van der Velde, objectleider bij Libra Schoon: “Blij dat ik dit vak van onderen af aan heb mogen leren”
De afgelopen paar maanden zijn voorbij gevolgen voor Patrick van der Velde. Per 11 juli trad hij in dienst als objectleider bij Libra Schoon en één ding is glashelder: hij voelt zich hier als een vis in het water. En ambitie heeft hij ook, want hij helpt graag bij de verdere groei van het schoonmaakbedrijf.