Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Opstart in corona-tijd op Rotterdam The Hague Airport

Op 1 april 2020 startte EW Facility Services haar dienstverlening op Rotterdam The Hague Airport op. De opstart van dit project moest volledig aangepast worden door de coronacrisis. Op de website van EW vertellen Sheila Harpal (Rayonmanager) en Marije Wildenborg (Salesmanager) hoe zij dit hebben aangepakt.Volg Service Management op LinkedIn:

Focus puur op schoonmaak

Het zou een van de meest uitdagende opstart van 2020 worden. En dat werd het ook, alleen in een totaal ander opzicht. “Onze aanbieding voor Rotterdam The Hague Airport zat bomvol hospitality. Zo goed als 24/7 aanwezigheid van Hospitality Hosts op het vliegveld, periodiek belevingsonderzoek en de uitvoering van een Hospitality Scan middels een Mystery visit; allemaal voorbeelden van hoe wij Hospitality vorm zouden geven”, aldus Marije Wildenborg.

Alle additionele zaken hebben we uit onze dienstverlening gehaald

Echter, tijdens de implementatieperiode brak de coronacrisis uit en moest er snel geschakeld worden op de gewijzigde situatie. In één klap lag het vliegverkeer stil en werd de behoefte aan schoonmaakdienstverlening op de luchthaven anders. Enerzijds was er de noodzaak van 100% hygiëne, anderzijds het verzoek om kostenbeheersing. “Wij hebben toen direct in overleg met Rotterdam The Hague Airport de aangeboden dienstverlening aangepast aan de situatie. Alle additionele zaken hebben we uit onze dienstverlening gehaald, waarbij de focus puur op schoonmaak kwam te liggen. Dit zodat we bij de start op 1 april een hygiënisch schone luchthaven konden garanderen tegen zo laag mogelijke kosten.”

Opstart op 1,5-meter

Sheila Harpal vertelt: “Het belangrijkste onderdeel tijdens een opstart is het mens-aspect. Het zijn de mensen die onze belofte dagelijks waarmaken, dus het smeden van een goed team is prioriteit nummer één. Normaal gesproken doen we dat met een plenaire kick-off en veel live ontmoetingen met onze nieuwe collega’s. Door de wet- en regelgeving rondom het coronavirus was dat nu geen optie.”

Naast de inzet van (beeld)bellen, werden trainingen in kleine groepjes georganiseerd zodat de 1,5 afstand geborgd kon worden. “Voordeel was dat we extra focus konden aanbrengen in de trainingen en specifieke zaken aan de orde konden laten komen voor de juiste medewerkers. Hierdoor waren de trainingen extra effectief.”

Lees ook: Schoonmaak in de anderhalve meter-samenleving: hoe doe je dat?

Samen groeien naar ‘het nieuwe normaal’

Inmiddels wordt het vliegverkeer op de luchthaven langzaamaan weer hervat. Sheila: “Sinds 18 juni zijn er, voor ons voor het eerst sinds onze samenwerking, passagiers op de luchthaven. Dit geeft een heel andere dynamiek voor onze medewerkers. Het is ontzettend goed om te zien hoe schoonmaak gewaardeerd wordt door de passagiers en medewerkers van Rotterdam The Hague Airport.”

Natuurlijk gaat veiligheid voor alles en zijn er looproutes, desinfectiezuilen en extra schoonmaakrondes voor handcontactpunten en sanitair. Ook werken medewerkers van EW Facility Services met speciaal voor Rotterdam The Hague Airport ontwikkelde mondkapjes, passend bij de uitstraling van de uniformen. “Samen met onze opdrachtgever groeien we nu naar ‘het nieuwe normaal’ met hopelijk in de nabije toekomst ook ruimte voor onze expertise op het vlak van hospitality!”, sluit Marije af.

Lees ook:

Mustreads

Hospitality

Launching Partners