Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Gastvrijheid in coronatijd: EW Facility Services deelt 5 tips

Gastvrijheid in een tijd van anderhalve meter, Zoom-meetings en thuiswerken; hoe doe je dat? Marije Wildenborg en Fenna van Ginkel van EW Facility Services delen vijf tips over hoe je als organisatie gastvrij met je medewerkers, klanten, gasten en leveranciers kunt omgaan in deze coronatijd. Volg Service Management op LinkedIn:

Tip 1: Gastvrij online vergaderen doe je zo

Laat tijdens het thuiswerken de identiteit van je bedrijf niet los. Denk aan die eerste indruk die je anders op kantoor zou maken en probeer die alsnog over te brengen. Stel een richtlijn op voor “Gastvrij online vergaderen” met tips en tricks over online vergadertools als Teams en Zoom, kledingkeuzes en hoe om te gaan met achtergronden en achtergrondgeluiden. Stel bijvoorbeeld een mooie uniforme achtergrond in. Denk aan een foto van het kantoor, het logo van je bedrijf of een afbeelding die laat zien wat je bedrijf doet of waar jullie voor staan.

Voor schoonmaakmedewerkers is het lastig een ritme te vinden door de gevolgen van de lockdown en de avondklok

Tip 2: Stuur per post iets leuks naar je afspraak

Stuur bij een afspraak van tevoren wat leuks op. Daarmee is het ijs meteen gebroken als je start met je online meeting. Zet hiervoor lokale ondernemers in, zij kunnen dat steuntje in de rug goed gebruiken. Het hoeft echt niet duur te zijn. Een speciale presentatie geven of bijna zover om de deal te sluiten? Denk dan na over de manier waarop je je onderscheidt van anderen. Stuur vooraf een brochure of een voorbeeld van een product dat je gaat benoemen. Iets tastbaars in handen hebben is in deze tijd best bijzonder!

Tip 3: Wees gastvrij naar je eigen medewerkers

Je medewerkers die thuiswerken dragen individueel de belofte van het bedrijf uit, nu meer dan ooit. Dus: practice what you preach! Verlies je eigen mensen niet uit het oog en wees óók naar hen gastvrij. Niet elk bedrijf heeft budget om medewerkers te voorzien van borrelpakketten en andere leuke verassingen. Het kan ook laagdrempelig. Stuur een handgeschreven kaartje om je waardering te laten blijken. Een bedrijfsbus die toch stil staat? Rij een dag door het land en breng bureaustoelen en andere hulpmiddelen rond. Kun je meteen een praatje maken bij de voordeur. Vrijdagmiddagborrel afgelast? Doe hem gewoon online met een leuke quiz of bingo. Of verzin een challenge en daag afdelingen uit om dagelijks een ommetje te lopen. De app ‘Ommetje’ van de Hersenstichting is hiervoor heel geschikt. Welke afdeling gaat er winnen?

Extra tip! Vergeet niet de medewerkers die wél dagelijks naar kantoor moeten en daardoor veel alleen zijn. Denk aan de receptioniste, beveiliger of ICT-er. Ben je zelf toch een keer op kantoor? Plan dan 5 minuten extra in voor een kop koffie en vraag eens hoe het gaat. Natuurlijk op 1,5 meter afstand.

Tip 4: Denk ook aan de schoonmaakmedewerkers

Voor schoonmaakmedewerkers is het lastig een ritme te vinden door de gevolgen van de lockdown en de avondklok. Is een gebouw minder bezet? Overleg of de schoonmaakmedewerkers bijvoorbeeld overdag kunnen werken. Een win-win situatie: je doet niet alleen de schoonmakers een plezier, maar ook wordt er voor de mensen die op kantoor zijn zichtbaar schoongemaakt. Een fijn en hygiënisch gevoel!

Schoonmaak draagt nu meer dan ooit bij aan gastvrijheid

Tip 5: Het kantoor verdient blijvend aandacht

Zorg ondanks de minimale bezetting voor een schone en frisse omgeving. Mensen die toch op kantoor komen verdienen aandacht en een veilig, gastvrij gevoel. Zorg dat er koffie en thee op voorraad is en leg hier iets lekkers bij. Vergeet ook dit niet corona-proof te maken. Een lang houdbare energy-bar of verpakt koekje zijn goede voorbeelden. Faciliteer voldoende mogelijkheden om te desinfecteren, zorg voor heldere routing in het pand en laat met behulp van bureaukaarten zien welke bureaus schoon zijn.

Extra tip! Bespreek de mogelijkheden om gedurende de dag een Hygiëne Host in te zetten. Een schoonmaakmedewerker die extra focus legt op het reinigen van handcontactpunten, aanvullen van desinfectiemiddelen en nalooprondes van de toiletten, maar die bijvoorbeeld ook vergaderzalen na gebruik op orde maakt. Schoonmaak draagt nu meer dan ooit bij aan gastvrijheid.

(Bron: EW Facility Services)

Mustreads

Hospitality

Launching Partners