Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Diane van Dijk: Hospitality, thuisbrengen van aandacht

Ik doe aan boswandelbila’s, thermos-tuinstoeloverleggen en wandelende belafspraken met Keet (de hond) aan de lijn. Ik Zoom, Teams en bel. Thuiswerken is vertrouwd geworden voor mij en vele anderen. De hardware, zoals ICT, laptop en bureaustoel, is meestal prima geregeld. Waar ik nog zorgen over heb zijn de menselijke verbinding en oud gedrag.Volg Service Management op LinkedIn:

Verbinding zonder ruis

Mijn grootste zorg is of medewerkers en collega’s wel goed in hun vel zitten. Toen we nog op kantoor werkten, kon ik dat makkelijker zien. Door het thuiswerken vrees ik signalen te missen. Niet de werkinhoudelijke signalen, maar de persoonlijke. Daarom vraag ik vaak dóór. Hoe gaat het nu echt? Zitten je afspraken niet te dicht op elkaar? Hoe neem je pauze ? Wat heb jij nu nodig? Het liefst maak ik hiervoor een wandelafspraak in de natuur. Met een thermoskan koffie in de rugzak. Of ik kom met twee klapstoeltjes en thermos aan de deur voor een koffiebabbel buiten. Dat mensen mijn aandacht letterlijk ook thuis kunnen voelen, dat is hospitality in optima forma.

Dat mensen mijn aandacht letterlijk ook thuis kunnen voelen, dat is hospitality in optima forma

Oud gedrag

Die zzp’ers die vrij tijds- en plaats-onafhankelijk werken. Die doordeweeks zonder schuldgevoel leuke privédingen doen en op minder gebruikelijke momenten door buffelen. Waarom kunnen wij kantoortijgers dat na een krap jaar thuiswerken nog steeds niet? Veel medewerkers verwachten van zichzelf dat ze voor werk beschikbaar zijn in de oude ‘kantooruren’. Ik voel me zelf ook niet zo comfi om op een maandagmiddag ‘niks’ te doen, dus ik ken het gevoel. Ook al heb ik de zondagmiddag gewerkt. Maar als leidinggevende maakt het me echt niet uit wanneer, waar en hoe iemand werkt.

>> Lees ook: Blog Monique van den Heuvel: Gastvrijheid met gepaste (digitale) afstand

Goed voorbeeld doet goed volgen

Onze bestuursvoorzitter kwam tijdens onze online nieuwsjaarbijeenkomst met een nieuwe overlegregel. Overleggen van een uur duren voortaan 50 minuten. Zodat je tenminste 10 minuten tijd hebt tussen afspraken in. Ook ik moedig iedereen aan om zijn of haar werk af te stemmen op de eigen thuissituatie en voorkeuren. Weg met dat schuldgevoel, dat calvinisme en oude gedrag! Praat over wat je van elkaar en van jezelf verwacht. Deel je creatieve, gekke en nieuwe werkmethodes en weekindelingen met je collega’s. Zo stimuleer je elkaar om de vrijheid die thuiswerken biedt ook echt te nemen en te voelen.

Weg met dat schuldgevoel, dat calvinisme en oude gedrag!

En straks?

Hoe gaat dat straks, als we weer naar kantoor mogen? Dat wordt pas echt een uitdaging… Ik stel me voor dat we thuis blijven werken en dat we vooral naar kantoor gaan om elkaar te ontmoeten. Voor een brainstorm, een vervolgsollicitatie of een creatieve werksessie. Straks wordt de situatie meer hybride. Mensen werken soms thuis en soms op kantoor, afhankelijk van het type werkzaamheden en hun persoonlijke voorkeuren. Dat levert weer allerlei uitdagingen op met hardware en kantoor- en thuiswerkgedrag.

>> Leestip: Alles over hospitality: gastvrije schoonmaak

One size fits nobody

Ik heb geen one size fits all oplossingen. Want die bestaan niet. Daarom is het des te belangrijker om met elkaar te blijven praten over wat iemand persoonlijk nodig heeft. Hoe iemand het best uit de verf komt in een optimale balans tussen werk en privé. Door persoonlijke aandacht te geven, dóór te vragen over het thuiswerken en samen te onderzoeken hoe je het werkcomfort kunt vergroten. Hospitality is breder dan je denkt!

Diane van Dijk is directeur Hospitality & National Accounts bij CSU. 

Meer blogs van Diane van Dijk lezen?

Mustreads

Hospitality

Launching Partners