Briefje van schoonmaker Rob ontroert familie van overleden klant
De ene week kletste schoonmaker Rob Maatman nog met bewoner Joop, een week later zag hij in de centrale hal van het appartementencomplex de rouwkaart hangen. Joop was niet meer. De schoonmaker schrok, schreef een steunbetuiging voor de familie en stopte deze in de brievenbus. Dit maakte indruk op hen en op de collega’s.
Rob Maatman (links) en zijn leidinggevende Dennis Buiting.Keus Schoonmaak
De familie van de overleden klant was namelijk zo ontroerd door de hartelijke woorden van schoonmaker Rob, dat ze een bedankbrief stuurde naar de directie van het schoonmaakbedrijf.
Trots
Jeroen Keus, mede-eigenaar van Keus Schoonmaak uit Apeldoorn, vertelt in De Stentor dat deze boodschap hem raakte. De familie sprak de wens uit “dat u trots bent op deze medewerker. De warmte en betrokkenheid voor zijn werk en de bewoners van het complex heeft hij hiermee wat ons betreft tot uiting gebracht.”
Om alvast te noteren in de agenda: Interclean Amsterdam 2024
In het zonnetje zetten
Voor Keus was het reden om schoonmaker Rob Maatman uit Raalte in het zonnetje te zetten. Dat gebeurde tijdens een teambijeenkomst. Keus: “Er ontstonden gesprekken over de mooie dingen die zij zoal in hun werk meemaken.’’
Bosje bloemen
Schoonmaker Rob zit al 33 jaar in het vak en maakt al lange tijd schoon in het appartementencomplex in de wijk Stadshagen in Zwolle, daar waar Joop woonde. Hij heeft een sociaal hart en is altijd geïnteresseerd in anderen. “Laatst nog hoorde ik van een andere klant dat ze ongeneeslijk ziek was. Dan ren ik dus meteen naar de winkel voor een bosje bloemen.”
Alexander Bos: “Het onderscheid tussen vakgebieden is niet langer haalbaar”
Nu de naweeën van de coronacrisis nog voelbaar zijn en de oorlog in Oekraïne in alle hevigheid verder woedt, is dit juist het moment voor bezinning. Welke stip wil facility management op de horizon zetten? Alexander Bos, senior interimmanager bij BCiM Bos Consultancy & Interim Management stelt dat het tijd is voor verandering.
Schoonmaakopleidingscentrum is kopie van de werkelijkheid
Nederland is een schoonmaakopleidingscentrum rijker. Werkgevers, opdrachtgevers en opleiders kunnen er, sinds november 2022, terecht voor het geven van trainingen in bijna alle vormen van schoonmaak. Volgens initiatiefnemers Kees en Jeroen Aalbers is dat broodnodig, want zoals opleidingen nu worden gegeven, kan volgens hen écht niet meer.
Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.
Blog André de Reus: Verbeteren vanuit verschillend perspectief
Met heel veel genoegen ben ik jarenlang actief geweest als een soort ‘architect’ binnen de schoonmaakbranche. Ik probeerde (binnen Atir-verband samen met meesterlijke collega’s) optimale verbinding te verzorgen tussen afnemer en leverancier van schoonmaakdiensten.
EW Facility Services houdt WTC The Hague blinkend schoon
EW Facility Services heeft er een mooie opdrachtgever bij. Het schoonmaakbedrijf mag sinds januari 2023 de algemene ruimten en diverse kantoorruimten bij WTC The Hague spic en span houden. “Een locatie die ons op het lijf geschreven is”, zo laat de schoonmaakorganisatie weten.