Gom Onderwijs gaat gedragsbeïnvloeding inzetten als instrument om vervuiling op scholen tegen te gaan. Daarvoor heeft het schoonmaakbedrijf het Behavior Learning Lab in het leven geroepen. In samenwerking met opdrachtgevers en studenten wil Gom per jaar twee à drie experimenten in de praktijk uitvoeren. Een eerste proef met een interactieve afvalbak op scholen, de Trash Roulette, bleek voor 49% minder zwerfafval te zorgen.
“Scholieren en studenten willen wel graag dat een onderwijsomgeving schoon is, maar ze zijn zich vaak niet bewust van hun eigen vervuilende gedrag”, zegt Mieke Sprinkhuizen, als senior accountmanager van Gom Onderwijs betrokken bij veel onderwijsinstellingen. “Zwerfafval is een heel actueel thema in onderwijsland. Schoonmakers zijn iedere dag veel tijd kwijt om rommel op te ruimen, voordat ze daadwerkelijk kunnen gaan schoonmaken. Zij worden afgerekend op schoonmaken, niet op opruimen.”
LEES OOK: Schoonmaken in plaats van puinruimen: Hoe gedragsbeïnvloeding kan zorgen voor minder zwerfafval
Sectorspecifiek initiatief
Het effect van postercampagnes op het gedrag van scholieren is volgens het schoonmaakbedrijf nihil. Daarom grijpt Gom Onderwijs nu gedragsbeïnvloeding aan om het tij te keren. Dat gebeurt met het Behavior Learning Lab, een initiatief dat Gom Onderwijs sectorspecifiek is gestart. Opdrachtgevers worden nauw betrokken bij het project, samen met studenten en partners.
Twee à drie experimenten met gedragsbeïnvloeding uitgevoerd
De ‘denktank’ komt eenmaal per jaar bijeen om samen ideeën voor experimenten te genereren, gericht op gedragsbeïnvloeding. Bruikbare ideeën worden voorgelegd aan de Learning Community, die bestaat uit alle opdrachtgevers van de schoonmaakdienstverlener. Twee à drie voorstellen worden per jaar daadwerkelijk uitgevoerd. Onderwijsinstellingen die een experiment uitvoeren op hun school, dragen ook bij in de ontwikkelingskosten. Ervaringen die met de experimenten zijn opgedaan, worden weer gedeeld met de community.
Halvering hoeveelheid zwerfafval
Het idee voor het Behavior Learning Lab is afkomstig van een kennissessie die Gom Onderwijs jaarlijks organiseert. Daar rolde vorig jaar de Trash Roulette uit: een interactieve afvalbak waarmee studenten kleine prijzen kunnen winnen als zij er hun afval in deponeren. Het effect op de vestiging Benthemplein van Zadkine in Rotterdam was opzienbarend. Metingen lieten zien dat in zes weken tijd de hoeveelheid zwerfafval in de kantine zo goed als halveerde. Inmiddels heeft Gom Onderwijs meerdere aanvragen lopen van geïnteresseerde onderwijsinstellingen die ook aan de slag willen met de Trash Roulette.
LEES OOK: Zadkine en Gom gaan met Trash Roulette de strijd aan met zwerfafval
Vervuiling aanpakken vanuit meerdere invalshoeken
Op 20 juni kwam de denktank van het Behavior Learning Lab voor het eerst bijeen. “Een leuke setting waarin interessante discussies ontstonden”, zegt Jan-Willem van den Oever, als specialist dienstverlening verbonden aan het ROC West-Brabant. “Het lab is een goed initiatief om samen met Gom en andere onderwijsinstellingen het probleem van vervuiling vanuit diverse invalshoeken te benaderen.”
Facility Management studenten leren over duurzaamheid
Los van de voorgestelde experimenten leverde die eerste denktanksessie meteen al een concrete uitkomst op. Hogeschool Rotterdam, een van de deelnemers aan de sessie, gaat een module duurzaamheid ontwikkelen voor studenten Facility Management. Die moet meer bewustwording van het eigen gedrag gaan creëren in de vestigingen van de hogeschool die 39.000 studenten telt.
Volg Service Management op LinkedIn: