Na de hectiek van december, zakelijk en privé, kijk ik altijd uit naar januari. De start van een nieuw jaar met interessante en uitdagende vraagstukken van opdrachtgevers. En het is de maand van inspiratie, kennisdeling en netwerken op twee belangrijke beurzen: de Horecava en Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Wie werkt net als ik in de facilitaire dienstverlening en heeft vorige week ook de Horecava bezocht voor inspiratie? De horeca en facilitaire dienstverlening groeien namelijk steeds dichter naar elkaar toe en staan op een groot aantal thema’s voor dezelfde uitdagingen.
Dezelfde uitdaging: hygiëne van het toilet
Neem bijvoorbeeld het thema ‘gastbeleving’. In de facilitaire dienstverlening wordt dit gepresenteerd als dé oplossing voor gebrek aan visie. In de horeca als noodzakelijke randvoorwaarde voor succes.
Een grote impact op de gastbeleving is de hygiëne van het toilet in het bedrijfspand of horecabedrijf. Het is interessant om te zien hoe beide branches met dit onderwerp verschillend omgaan.
Kosten- of omzetbenadering?
In de facilitaire dienstverlening denken we vaak vanuit een kosten-gestuurde benadering. In de horeca wordt actief feedback van de gast gevraagd. Zo kan direct gehandeld worden als de gasttevredenheid niet op het gewenste niveau ligt.
In de horeca wordt vanuit omzet gedacht. Slechte ervaringen worden namelijk online gedeeld en negatieve reviews zorgt voor minder reserveringen, dus omzet.
Try Likes: ben jij tevreden over het toiletbezoek?
Op de Horecava 2019 werd ik geïnspireerd door de start-up Try Likes. Zij hebben met hun feedbackbuttons een oplossing die in beide branches goed kan passen. Gasten geven met emoticon buttons aan of ze tevreden zijn over hun toiletbezoek. Met één druk op de knop geeft de gast aan of het toilet:
- schoon is
- schoongemaakt moet worden
- of er een nare lucht hangt
- of dat de zeep, het toiletpapier of de handdoekjes op zijn.
Ook zijn er knoppen om storingen, lange wachtrijen of serviceverzoeken door te geven. De manager van dienst wordt real-time op de hoogte gehouden van de status. Medewerkers ontvangen een push-notificatie om het probleem direct op te lossen.
Vakbeurs Facilitair ook voor hotelmanagers?
Ik ben benieuwd hoeveel hotelmanagers zichzelf komende week een dagje Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Utrecht gunnen. Ik weet zeker dat ook zij hun voordeel kunnen doen met de kennis en innovaties uit deze branche.
Michiel van Noort is eigenaar van First Mate Consultancy & Concepts, een jong adviesbureau met professionals en actief in de horeca, foodservice en leisurebranche.
Deze column verscheen eerder op Facto.nl
Lees ook:
> Hoe verbeter je de schoonbeleving van eindgebruikers?
> 5 tips voor het schoonmaken van een toilet
Geef een reactie