Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Duurzaam schoonmaken: niet praten, maar doen

Het is de tijd van politieke verkiezingen. In de Verenigde Staten zijn ze net achter de rug, in andere landen komen ze eraan. En in de roerige tijden van vandaag zijn mensen geneigd te kiezen voor politici die veel beloven. Maar gaan ze het ook doen? Dat is de vraag. Soms niet, soms wel. Maar dan toch weer anders dan wat ze ons voorspiegelden. En daar zie ik een gelijkenis met ons duurzame gedrag. Wat zeggen we en wat doen we uiteindelijk?

Duurzame producten, duurzame arbeid, duurzame relaties, duurzame energie. Duurzaamheid is ‘in’. Maar zijn wij écht zo duurzaam? En wat is het doel van duurzaam? Inzet of omzet, mentaliteit of mooidoenerij? Leg je als organisatie de eed van duurzaamheid af, maar vind je het niet nodig om een paar oplaadpalen op je nieuwe parkeerterrein te installeren? Wil je een duurzame relatie met je medewerkers realiseren maar moeten ze hun pensioen zelf maar regelen? Zeg je zuinig om te gaan met energie, maar laat je iedereen van verre komen voor een vergadering van een uur? Zomaar een paar voorbeelden die aangeven dat echte duurzaamheid ver gaat en vooral in het teken staat van ‘doen’.

Duurzaamheid in de schoonmaak

Dat we duurzamer moeten zijn is duidelijk. Dat is het eigenlijk altijd al wel geweest. Want we weten met z’n allen dat onze aardse bronnen, als we zo doorgaan, allemaal een keer opraken en dat voor niets de zon opgaat. Nog wel tenminste. Wat het verschil maakt is de noodzaak. Als het voelbaar wordt dat iets opraakt is onze natuurlijke reactie dat we zuiniger worden. Als het een probleem wordt in onze achtertuin, gaan we actie ondernemen. En dan gaan we nadenken hoe we slimmer kunnen omgaan met onze hulpbronnen. In dat opzicht is het misschien wel goed dat er zo af en toe een crisis is. Dat maakt de noodzaak die er is duidelijker. Want zolang het goed gaat, willen we er niet echt over nadenken of er geld aan uitgeven.

Duurzaam schoonmaken

Duurzaam schoonmaken. Wat is dat dan? Een lastige vraag waar ik zo een-twee-drie ook geen sluitend antwoord op kan geven. Er zijn veel definities van duurzaamheid te vinden, maar het sleutelwoord dat ik door elke definitie heen zie sijpelen is houdbaarheid. Wat we doen en wat we maken moet houdbaar zijn. Dat wil zeggen, lang bruikbaar en daarna herbruikbaar. Moeilijk kan het niet zijn. Wij zijn het van nature, net als alle andere dieren. Dus niet meer over praten, maar gewoon weer doen. Net zo lang en net zo consequent zodat het vanzelf een mentaliteit wordt. Iets vanzelfsprekends. Want duurzaam praten is goed, maar duurzaam doen is beter.

Paul Harleman is Business Development Manager van Vileda Professional Benefrance

Lees ook:
Hospitality in het Florida Hospital
Wie mooi wil zijn moet betalen

Launching Partners