Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Werkwijzer RAS geeft inzicht in lichamelijke klachten

Werken in de schoonmaaksector is lichamelijk belastend, daar is iedereen het over eens. Het is dan ook niet vreemd dat medewerkers regelmatig kampen met lichamelijke klachten. Hoe voorkom je dat deze klachten verergeren en tot verzuim leiden?

Pim van Dorst (33) is adviseur human factors bij vhp human performance. Het bedrijf heeft in 2018 in opdracht van de RAS onderzoek gedaan naar lichamelijke belasting. Daar is een online tool uit voortgekomen – de Werkwijzer. Het doel van deze Werkwijzer is leidinggevenden en medewerkers in de schoonmaak zo goed mogelijk informeren over veilig en gezond werken, om zo het veel voorkomende verzuim als gevolg van lichamelijke klachten terug te dringen.

Belasting per lichaamsdeel

Van Dorst: “De Werkwijzer geeft een algemeen overzicht van de meest voorkomende schoonmaakwerkzaamheden, en maakt duidelijk welke lichamelijke belasting per lichaamsdeel daarvan het gevolg is. Wat is de juiste houding en welke hulpmiddelen kunnen het best gebruikt worden? Daarnaast laat het zien welke alternatieve werkzaamheden uitvoerbaar zijn wanneer een medewerker kampt met bepaalde klachten. Heb je pijn aan je knie? Werk dan niet in houdingen waarbij je op je knie leunt – maar ga bijvoorbeeld stofwissen.”

Voor leidinggevenden is dit lastig in te schatten, zegt Van Dorst. “Vaak weten zij niet hoe belastend bepaalde werkzaamheden zijn. Deze tool brengt veel duidelijkheid, het helpt leidinggevenden en medewerkers om geschikter of aangepast werk te vinden. Of om te voorkomen dat medewerkers die terugkomen van verzuim, snel opnieuw vervallen in verzuim, omdat ze weer exact dezelfde houding gaan aannemen en dezelfde werkzaamheden verrichten.”

Tachtig prullenbakjes

Naast een goede werkhouding benadrukt Van Dorst het belang van afwisseling van de werkzaamheden. Tig keer achter elkaar eenzelfde handeling verrichten, is voor niemand goed. “Bedrijven die schoonmakers inhuren, zouden met de schoonmakers in gesprek moeten gaan. Loop samen even over de werkvloer om te bespreken hoe de ruimte zo goed mogelijk schoon te maken is. Simpel voorbeeld: zorg ervoor dat een medewerker niet tachtig keer achter elkaar hoeft te bukken om een prullenbakje onder een bureau te legen. Stel bijvoorbeeld voor om in plaats van tachtig prullenbakjes twee grote prullenbakken in de ruimte te plaatsen. Zo sla je twee vliegen in één klap: de schoonmaker wordt enorm ontlast en de werknemers worden gestimuleerd meer te bewegen door naar de prullenbak te lopen.”

Tijdsdruk

Grote parten speelt vaak ook de tijdsdruk, waardoor het extra belastend is. Van Dorst: “Veel schoonmakers geven aan dat de tijd die zij krijgen om hun werk te doen niet realistisch is begroot. In een branche met veel concurrentie en een hoge prijsdruk is het logisch dat bedrijven scherp inschrijven. Het nadeel is echter dat medewerkers dan te veel in korte tijd moeten doen, waardoor ze klachten oplopen en hierdoor moeten verzuimen – wat weer flinke kosten met zich meebrengt. Hier is voor de gehele branche nog wel wat winst te behalen.”

Goedkoop is duurkoop

De hoge werkdruk herkent ook Maikel van Breugel (38). Hij begon zelf als glazenwasser en werkt nu als specialistisch coördinator bij hectas Facility Services. “Werkgevers staan vaak onder hoge druk om contracten binnen te halen. Er wordt verwacht dat ze specialistische werkzaamheden voor een habbekrats aanbieden. En dan kijk je al snel naar een vierkantemeterprijs. Terwijl het juist belangrijk is hoe iets uitgevoerd moet worden. Zo is separatieglas een stuk lastiger te reinigen dan gevelglas, daar gaat veel meer tijd in zitten. Wij betrekken medewerkers daarom bij het opstellen van een offerte. Zij weten immers precies hoeveel tijd er in bepaald werk zit.”

“Ook ik kwam ooit door de hoge werkdruk thuis te zitten met pijn aan mijn elleboog. En ik ben niet de enige glazenwasser die dat is overkomen.” De boodschap van Van Breugel is duidelijk: “Staar je niet blind op de prijs, maar denk ook aan de kwaliteit van het werk en het welzijn van de medewerker. Want als een medewerker met klachten thuis komt te zitten, ben je als werkgever uiteindelijk veel meer kwijt.”

Dit artikel is gesponsord door RAS.

Nieuws

Duurzaam

Partners