“Het ene schoonmaakbedrijf heeft bijvoorbeeld een hartstikke goed personeelsbeleid, terwijl de ander meer affiniteit heeft met technische innovaties voor stroom- of waterbesparing. Ondernemers moeten zelf een keuze maken die bij hen past", zegt Romeijn.
Kies waar jij je op kunt onderscheiden
Daarom adviseert de schoonmaakadviseur: "Werk je graag met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Ga dan daarmee aan de slag. Heb je meer met innovatie of het milieu? Pak dat dan op. Je hoeft echt niet al die zeventien doelen te doen. Kies díe onderwerpen uit waar jij je op kunt onderscheiden en waarin je voorop kunt lopen.” Romeijn voegt daar snel aan toe: “En blijf op die andere onderwerpen wel de rest volgen, want je kunt niet meer achterblijven. Anders val je straks buiten de boot.”
Oriënteer je in de breedte over wat mogelijk en haalbaar is.
“Verdiep jezelf in de zeventien SDG’s en maak ze jezelf eigen", vervolgt Romeijn. "Ga er vervolgens over in gesprek met andere bedrijven en mensen. Want jij kijkt er op jouw manier naar, maar iemand anders heeft er misschien weer hele nieuwe, andere ideeën over. Kortom: oriënteer je in de breedte over wat mogelijk en haalbaar is. En kies vervolgens de onderwerpen die jij als kernpunt meeneemt.