Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blog Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje (Pim Hilgerdenaar)

Het moet allemaal groener. Ook in onze branche. Dus zie je meer en meer groene initiatieven opkomen. Zo hoor je nu steeds vaker bedrijven claimen dat ze ook goed kunnen schoonmaken met alleen water. Dus zonder chemie. Voorwaarde is dat het water geïoniseerd is en de schoonmaak moet gecombineerd worden met microvezeldoeken. Dat is beter voor het milieu, zeggen ze en dat is punten scoren bij de aanbesteding!

Maar het is natuurlijk een sprookje. Want water lost geen vet op, hoe geïoniseerd het ook is. Kijk maar eens op een regenachtige dag naar de grond van een pompstation. De stenen glimmen en waterdruppels trekken naar elkaar toe, maar het vet blijft liggen. Bovendien, probeer meer eens met alleen water kalk of urinesteen in een douche- of toiletruimte los te weken. Succes.

Vervuilend

En in combinatie met een microvezeldoek is het al helemaal geen groene oplossing. Sterker nog: het is vervuilend. Microvezels laten microplastics achter in het water. Via het oppervlakte water komen die in ons eten en uiteindelijk in ons lijf terecht.

Wat er gebeurt als je schoonmaakt met alleen water en microvezeldoeken, is dat het vuil wordt uitgesmeerd

Wat er wel gebeurt als je schoonmaakt met alleen water en microvezeldoeken, is dat het vuil wordt uitgesmeerd. Daardoor lijkt het oppervlak schoner, maar dat is het niet. Het gevolg daarvan is dat je periodiek vaker moet schoonmaken met sterkere chemie om het wel goed schoon te krijgen. Tel uit je milieuwinst.

Pim Hilgerdenaar, directeur van Crohill

Geen sprookjes voorschotelen

Er is niks mis met sprookjes. Ze werden vroeger verzonnen om mensen een wijze les mee te geven of een diepere waarheid te leren. Maar laten we onze opdrachtgevers geen groene sprookjes voorschotelen. Er zijn genoeg structurele, duurzame oplossingen voorhanden. Die kosten misschien iets meer moeite en ja, soms iets meer geld. Maar daarmee helpen we onze opdrachtgevers echt verder en bewijzen we het milieu pas echt een dienst. De winst die we met deze oplossingen behalen is vele malen groter dan die paar punten in de aanbesteding. Dat is ook een waarheid. En we hebben geen mooi verhaaltje nodig om dat te snappen.

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van de schoonmaakmethode Smart Cleaning.

Duurzaamheid in aanbestedingen: "Laat ruimte voor creativiteit"

Duurzaam Verdieping

Duurzaamheid in aanbestedingen: "Laat ruimte voor creativiteit"

Duurzaamheid was lange tijd een platgeslagen onderwerp in schoonmaakaanbestedingen, zegt Rinke Romeijn, mede-eigenaar van adviesbureau Seiso. “Toen ging het alleen over microvezeldoeken en zo min mogelijk chemie.” Nu is dat wel anders, met meer ruimte voor verdieping en onderscheidend vermogen voor de inschrijvende partijen.
Schoonmaakbedrijf Gom ambassadeur van stichting Made Blue

Duurzaam Nieuws

Schoonmaakbedrijf Gom ambassadeur van stichting Made Blue

Schoonmaakbedrijf Gom, onderdeel van Facilicom Group, mag zich officieel ambassadeur noemen van stichting Made Blue. Als deelnemer aan het programma ‘Een Liter voor een Liter’ steunt Gom waterprojecten van Made Blue op plekken waar dat hard nodig is. Het schoonmaakbedrijf doneert jaarlijks minimaal veertien miljoen liter schoon drinkwater.
Partner of Choice: Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst reinigingsmiddelen?

Middelen & materialen Nieuws

Partner of Choice: Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst reinigingsmiddelen?

Een goed reinigingsmiddel maakt niet alleen goed schoon, maar is ook nog eens duurzaam én draagt bij aan de beleving. Want als een schoonmaakmiddel lekker ruikt, dan moet er wel goed schoongemaakt zijn, zo is het idee. Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst deze middelen?
Partner of Choice: Deze leveranciers van schoonmaakbenodigdheden zijn het meest geliefd

Middelen & materialen Nieuws

Partner of Choice: Deze leveranciers van schoonmaakbenodigdheden zijn het meest geliefd

Werkkarren, emmers, moppen en raamwissers: Voor een goede schoonmaak zijn goede materialen een must. Maar waar kopen schoonmaakprofessionals het liefst hun materialen? Voor het Partner of Choice onderzoek was dat één van de vragen.
Partner of Choice 2021: Met wie doen schoonmaakbedrijven het liefst zaken?

Ondernemen Nieuws

Partner of Choice 2021: Met wie doen schoonmaakbedrijven het liefst zaken?

Vandaag lanceert Service Management hét leveranciersoverzicht van de schoonmaakbranche: Partner of Choice 2021. Voor het tweede jaar op rij wordt duidelijk met wie schoonmaakbedrijven het liefste zaken doen voor de inkoop van producten en diensten.

Nieuws

Duurzaam

Launching Partners