Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje

Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje

Het moet allemaal groener. Ook in onze branche. Dus zie je meer en meer groene initiatieven opkomen. Zo hoor je nu steeds vaker bedrijven claimen dat ze ook goed kunnen schoonmaken met alleen water. Dus zonder chemie. Voorwaarde is dat het water geïoniseerd is en de schoonmaak moet gecombineerd worden met microvezeldoeken. Dat is beter voor het milieu, zeggen ze en dat is punten scoren bij de aanbesteding!

Maar het is natuurlijk een sprookje. Want water lost geen vet op, hoe geïoniseerd het ook is. Kijk maar eens op een regenachtige dag naar de grond van een pompstation. De stenen glimmen en waterdruppels trekken naar elkaar toe, maar het vet blijft liggen. Bovendien, probeer meer eens met alleen water kalk of urinesteen in een douche- of toiletruimte los te weken. Succes.

Vervuilend

En in combinatie met een microvezeldoek is het al helemaal geen groene oplossing. Sterker nog: het is vervuilend. Microvezels laten microplastics achter in het water. Via het oppervlakte water komen die in ons eten en uiteindelijk in ons lijf terecht.

Wat er gebeurt als je schoonmaakt met alleen water en microvezeldoeken, is dat het vuil wordt uitgesmeerd

Wat er wel gebeurt als je schoonmaakt met alleen water en microvezeldoeken, is dat het vuil wordt uitgesmeerd. Daardoor lijkt het oppervlak schoner, maar dat is het niet. Het gevolg daarvan is dat je periodiek vaker moet schoonmaken met sterkere chemie om het wel goed schoon te krijgen. Tel uit je milieuwinst.

Pim Hilgerdenaar, directeur van Crohill

Geen sprookjes voorschotelen

Er is niks mis met sprookjes. Ze werden vroeger verzonnen om mensen een wijze les mee te geven of een diepere waarheid te leren. Maar laten we onze opdrachtgevers geen groene sprookjes voorschotelen. Er zijn genoeg structurele, duurzame oplossingen voorhanden. Die kosten misschien iets meer moeite en ja, soms iets meer geld. Maar daarmee helpen we onze opdrachtgevers echt verder en bewijzen we het milieu pas echt een dienst. De winst die we met deze oplossingen behalen is vele malen groter dan die paar punten in de aanbesteding. Dat is ook een waarheid. En we hebben geen mooi verhaaltje nodig om dat te snappen.

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van de schoonmaakmethode Smart Cleaning.