Een misleidend milieucertificaat, wie is daar eigenlijk bij gebaat? (Blog Pim Hilgerdenaar)

Een misleidend milieucertificaat, wie is daar eigenlijk bij gebaat? (Blog Pim Hilgerdenaar)

In onze branche is het soms knap lastig om je te onderscheiden van je concurrenten. Tuurlijk, je kunt het verschil maken in geld, kwaliteit en service. Maar daar ziet een potentiele opdrachtgever bij een eerste kennismaking vrij weinig van. Wat ze wel zien: een certificaat aan de muur. Een certificaat, dan zal het wel goed zijn! Zeker onder de toenemende druk om steeds groener te gaan werken, is het niet zo gek als een schoonmaakbedrijf zich laat verleiden om zo'n certificaat op de deur te plakken. Een groen certificaat, nog beter! Maar is dat wel zo?

Want wat zegt zo’n certificaat eigenlijk en hoe weet een opdrachtgever dat? En wat is überhaupt de waarde van zo’n certificaat als het ene na het andere in het leven wordt geroepen?

Microplastics

Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat een schoonmaakbedrijf een milieucertificaat op de voordeur geplakt krijgt, terwijl ze gewoon schoonmaken met plastic doeken en moppen. En dat is opmerkelijk. Want plastic doeken en moppen laten microplastics achter in het water. Die microplastics komen na een lange reis uiteindelijk via ons eten in ons lijf terecht. Niet echt milieuvriendelijk.

Van China naar de vuilnisbak

Nu we het toch over reizen hebben, laten we eens de weg bekijken die doeken en moppen van nylon en polyester afleggen. De meesten worden gemaakt in China, in een fabriek waarvan de kans groot is dat die nog niet aan alle moderne milieueisen voldoet. Vervolgens worden de doeken en moppen naar Europa gebracht in een tanker die draait op stookolie. En als de doeken en moppen op en versleten zijn, verdwijnen ze gewoon bij het afval. Het is namelijk gemixt plastic en dat kunnen we nog niet recyclen.

Als je het zo bekijkt, is zo’n milieucertificaat eigenlijk misleidend.

Echt groen of greenwash?

Als je het zo bekijkt, is zo’n milieucertificaat eigenlijk misleidend. Het suggereert dat een bedrijf groen is, terwijl dat niet zo is. Zolang we plastics in onze moppen en doeken gebruiken, kunnen we niet doen alsof we goed voor het milieu zijn. En als een organisatie een certificaat bedenkt dat iets anders suggereert, moeten we ons afvragen wat dat zegt over de kennis van deze club. En of we ons door hun moeten laten verleiden om mee te doen.

Pim Hilgerdenaar: "Zeg niet alleen dat je duurzaam werkt, maar doe het ook echt."

Maar hoe kun je als ondernemer dan je groene bedoelingen laten zien? Door niet alleen te zeggen dat je duurzaam werkt, maar het ook echt te doen. Door bij alles wat je doet te kijken of het nog groener, nog duurzamer, nog beter kan. En door goed te kijken naar je leverancier. Heeft die echt een groen verhaal, of verkoopt hij doekjes die door de greenwashmachine zijn gehaald?

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van Smart Cleaning.