Carel Lurvink vergroent wagenpark met elektrische bestelbussen

Carel Lurvink vergroent wagenpark met elektrische bestelbussen

Carel Lurvink heeft haar bestelbussen vervangen door 100% elektrische bussen. Later dit jaar volgen nieuwe vrachtwagens die rijden op HVO100 diesel. Dankzij deze vergroening van het wagenpark verkleint de Enschedese schoonmaakgroothandel de CO2-footprint in 2022 van 780.000 naar 6.500 kg CO2-uitstoot per jaar.

Samen met Nijwa Zero heeft Carel Lurvink gekeken hoe zij hun wagenpark kunnen verduurzamen en welke elektrische bestelbus het meest geschikt is voor het bezorgen van de bestellingen bij hun klanten.

Uiteindelijk is gekozen voor de Maxus eDeliver 9. Een bestelbus die speciaal ontwikkeld is voor het rijden in steden, met een actieradius tot ruim 350 kilometer. Daarnaast zijn de laatste leaseauto’s vervangen door elektrische auto’s. Nu rijdt ook het volledige salesteam van de schoonmaakgroothandel 100% elektrisch.

Capaciteit vrachtwagens beter benutten

De volgende stap is de overgang naar HVO100 diesel als brandstof voor alle vrachtwagens. HVO100 is een duurzame, fossielvrije brandstof voor dieselmotoren, die wordt gemaakt uit plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal. Het gebruik van HVO100 zorgt voor bijna 90% minder CO2-uitstoot.

Carel Lurvink is al een aantal jaar bezig met het verduurzamen van het transport. Een van de eerder genomen stappen is het optimaliseren van de bezettingsgraad van de vrachtwagens. Daarnaast worden binnenkort de citytrailers vervangen door zogenaamde double stock varianten. Met een extra ‘verdieping’ in de trailer kan de organisatie meer goederen vervoeren. Door het beter benutten van de vrachtwagens maakt Carel Lurvink minder kilometers om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren en stoten ze ook weer minder CO2 uit.