Blog Rogier Coppejans: Flexibel en open minded blijven denken

Blog Rogier Coppejans: Flexibel en open minded blijven denken

Je hoeft geen helderziende te zijn om te beseffen dat er in de schoonmaakbranche iets moet veranderen. Dat stelt Rogier Coppejans, eigenaar CSS schoonmaak. "Want als je blijft vragen wat je vroeg, blijf je krijgen wat je kreeg. En dat gaat in onze business niet meer." In deze blog legt hij zijn visie uit.

"Times are changing en we worden met behoorlijke uitdagingen geconfronteerd. Snel stijgende kosten, onderlinge concurrentie, maar vooral het toenemende personeelstekort spelen onze branche parten."

Innovatief schoonmaken

Coppejans geeft aan dat de bedrijfsvoering bij CSS is gericht op consolideren, waarderen, anticiperen en innoveren. De relaties met partners en personeel is sterk. "Het maakt dat we vooroplopen in klimaatbewust en innovatief schoonmaken. Omdat we het milieu omarmen én omdat we voorbereid willen zijn op de toekomst. We staan ervoor open om nieuwe technieken te implementeren. Wij willen verwachtingen niet alleen waarmaken, maar liever overtreffen."

Andere mindset

"En daar wringt soms de schoen. Zoals ik al zei: de tijden veranderen. De maatschappij verandert. Neem nou de invloed van hybride werken. Mijns inziens moeten we onze mindset aanpassen aan de veranderende maatschappij. Met zijn allen. Want om succesvol te werken en zaken te blijven doen, moeten we allemaal flexibeler zijn. En met ons allemaal bedoel ik mezelf als werkgever, maar ook de werknemer, de overheid én de opdrachtgever. De klant is uiteraard koning, maar ook de koning zal af en toe wat water bij de wijn moeten doen."

Focus op resultaat

"Als je het mij vraagt moeten we meer open minded zijn en ons richten op het resultaat, in plaats van vasthouden aan starre regels en gewoonten. Het personeelstekort raakt ons allemaal. En dat zal zo blijven, aangezien de groei van de beroepsbevolking vanaf 2025 flink zal gaan afvlakken. Dat vraagt om creatief te denken en samen de handen ineen te slaan. Ik wil als werkgever verantwoordelijkheid nemen om mee te denken met mijn werknemers, om het hen zo aangenaam mogelijk te maken. Ze boeien, aan me binden en hopelijk ook nieuw personeel aan te trekken. En daarvoor gaan we buiten de gebaande paden. Zo voeren we campagnes om jonger personeel te werven en zetten we VR-brillen in bij het opleiden van nieuw personeel. Dit laatste is ideaal om nieuwe, allochtone werknemers te kunnen scholen naar onze werkstandaard, zonder taalbarrière."

Begrip is de sleutel tot succes

Het is van belang dat opdrachtgevers gaan accepteren dat er wellicht schoonmakers rondlopen die geen Nederlands spreken, maar wel hun werk heel goed doen, zo benadrukt Coppejans. "Op dit gebied stuit ik gelukkig vaak op begrip bij mijn klanten. Ik hoop echter ook op begrip als er ter ondersteuning van de werkzaamheden een robotstofzuiger ingezet wordt. Of voor het feit dat ik wél personeel heb dat elke donderdag van 08.00 uur tot 10.00 uur kan komen, maar niet van 07.00 uur tot 09.00 uur. Ook al kon ik de afgelopen vijf jaar wel aan die wens tegemoetkomen."

Tijd voor positiviteit

"Van de overheid zou ik graag zien dat ze actief meewerken om campagne te voeren, al is het maar om het imago van schoonmaakwerk op te poetsen. Want mede door de technologische ontwikkelingen en innovaties is het al lang geen zwaar en vies werk meer. Times are changing; en dat brengt naast alle uitdagingen ook heel veel positieve zaken met zich mee. Maar dan moeten we wel flexibel en open minded blijven denken. Met zijn allen. Want als je blijft vragen wat je vroeg, kan het zomaar zijn dat je niets meer krijgt. En dat mag nooit de bedoeling zijn."