Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

De schoonmaakgroothandel is op zoek naar meerwaarde

De moderne schoonmaakgroothandel heeft een online bestelsysteem, geeft digitale analyses terug aan de klant en bedient het schoonmaakbedrijf met e-learning en advies. Alleen leveren is niet meer voldoende, zeggen Alpheios en Groveko. “Er moet een meerwaarde zijn.”

Leon Hermse, manager business development, kan vanuit twee perspectieven kijken. Vanuit CleanDeal, de online webshop voor schoonmaakbedrijven, waar hij nu voor werkt. En vanuit Alpheios dat allang niet meer alleen een schoonmaakgroothandel is, maar ook bijvoorbeeld advies en e-learning biedt. “Vanuit die perspectieven zie ik diverse soorten klanten. Een klant die al verstand heeft van schoonmaak en zegt: laat mij nou maar online kunnen bestellen wat goed voor me is. Die neigt automatisch naar een online webshop zoals CleanDeal. De belangrijkste opmerkingen die klanten aangeven op Trustpilot, een website waar je beoordelingen kan achterlaten over ons, gaan daar dan ook altijd over leveringen. Kunnen ze het zo snel leveren als ik het nodig heb?”

Ik wil van het gedoe af

De tweede categorie zijn klanten die, los van het tarief van een wc-borstel, bereid zijn te betalen voor meerwaarde. Hermse: “Zij zien de waarde ervan in. Dat kan e-learning over gaan, een advies of hulp bij een calculatie. Als het assortiment niet goed zou zijn, zouden ze überhaupt niet met ons praten.” De derde groep bestaat uit organisaties die compleet van service willen worden voorzien. “Dat is de ultieme Alpheios-klant. Die zegt: Ik weet dat ik niet het goedkoopste uit ben, maar ik wil van het gedoe af. Geen grote facturenstromen van ik weet niet hoeveel leveranciers waar ook verborgen kosten achter zitten, maar één accountmanager en die regelt het maar. Bij die groep zie je ook een andere vraag ontstaan. Bijvoorbeeld het doorlichten van een heel ziekenhuis op hygiëne om vervolgens drie maanden een interim deskundige bij ons in te huren. Dat ligt mijlenver van de online webshop af.”

Ik weet dat ik niet het goedkoopste uit ben, maar ik wil van het gedoe af.”

Toegevoegde waarde scherp bepalen

Grote instellingen zoals ziekenhuizen verwachten veel service. De jonge directeur-eigenaar van het lokale schoonmaakbedrijf met drie medewerkers van om de hoek is gewend in zijn bestaan als consument online aankopen te doen. “Waarom zou je dat in je werkzame leven dan niet doen?”, stelt Hermse. Hij ziet ook dat daar concurrentie ontstaat van branchevreemde eenden. “Staples richt zich tegenwoordig ook op hygiëne op kantoor en Bol.com springt ook de facilitaire markt in en probeert Overtoom eruit te drukken. Zo zie je dat je, of je nu een online platform bent of meer aan de adviseurskant zit, je altijd je toegevoegde waarde scherp moet bepalen en moet neerzetten in de markt. En begrijp me goed: mensen verdwijnen niet in de relaties met klanten. Maar voor iedereen – van accountmanager tot callcenter – gaat wel de vraag zijn: Wat voeg je toe? Als dat niets is, heb je er ook niets meer te zoeken.”

Geef analyses terug aan de klant, het schoonmaakbedrijf

Dat is Marcel van Amen, algemeen directeur van schoonmaakgroothandel Groveko, het van harte met hem eens. “Die toegevoegde waarde zien we ook in digitalisering an sich. We zijn op het moment van spreken druk bezig met het verder optimaliseren van onze automatisering en onze digitale bestelprocessen. We willen ook de door ons verzamelde data van onze klanten per klant verder analyseren en vertalen om zodoende een bijdrage te leveren in de optimalisatie van de processen. We willen onze klanten nog meer inzicht te geven middels uitgebreide managementrapportages.”

Slim bestelsysteem moet tijdsbesparing opleveren

Groveko introduceerde onlangs een ‘slim’ bestelsysteem genaamd Groveko Smart Delivery System. “Als je een QR-code op een werkkast scant, zie je het assortiment wat in die werkkast hoort. De medewerker hoeft alleen de voorraad per artikel te tellen en dit in de app te noteren. Daarna vindt er automatisch een bestelling plaats om tot de juiste, nieuwe voorraad te komen. Eventueel gaat dat via een autorisatieslag, zodat de voorman of -vrouw eerst akkoord geeft. Zo heb je toch grip op de bestellingen en hoeft niemand meer na te denken hoeveel zij moeten bestellen. Uiteindelijk ga je naar een situatie waarin de schoonmaakgroothandel automatisch levert als dat nodig is. Dat levert een kostenbesparing op bij de opdrachtgever. Een groot deel van de tijd bij de opdrachtgever gaat namelijk op aan sec het bestellen, terwijl dat helemaal niet nodig is.”

Ook meerwaarde in verduurzamen afvalstromen

Groveko zoekt meerwaarde ook in het verduurzamen van schoonmaakprocessen. “Als eerste waren overheidsorganisaties daar mee bezig. Nu zie je dat andere opdrachtgevers er ook meer en meer naar vragen. Zelfs de regering heeft het over de grootste transitie na de opbouw na de Tweede Wereldoorlog. Die transitie gaat verder dan alleen het leveren van recyclebaar toiletpapier en reinigingsmiddel met een ecokeurmerk.” Groveko verduurzaamt haar wagenpark. Binnen 3 jaar moeten alle personenauto’s 100 procent elektrisch zijn. Voor de gebouwen gebruikt de schoonmaakgroothandel duurzame energie. Groveko is daarnaast bezig met een proef waarbij de groothandel niet alleen producten levert tot in de werkkast, maar daar ook de lege verpakkingen weer mee uit terugneemt. “Dat doen we eerst met lege verpakkingen. Daarna volgen wellicht andere afvalstromen.” Bij de proef werkt Groveko samen met schoonmaakbedrijf Novon. “We kijken nu gezamenlijk hoe we de afvalstromen inrichten. Moet je wellicht van flessen overstappen naar zakjes reinigingsmiddelen in hoogconcentraten, zodat je ook minder transportbewegingen krijgt? Kunnen we het ook intrinsiek circulair maken door bijvoorbeeld  medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten om het transport te verrichten? Over dat soort vragen gaat het tijdens de proef.”

Consolidatieslag onder schoonmaakgroothandels blijft doorgaan

De consolidatieslag onder schoonmaakgroothandels blijft doorgaan, is de overtuiging van Van Amen. “Ook wij zouden graag nog enkele overnames realiseren.” De schoonmaakgroothandel nam onlangs Van Ginkel Schoonmaakshop over en breidde eerder al uit met overnames van Ewepo (in 2015) en Frag Holland (in 2016). Waarom zijn die overnames nodig? “Alleen zo kun je ruimte creëren om verder te investeren in bijvoorbeeld automatisering en andere mogelijkheden om je te blijven onderscheiden.”

Waar stopt het fenomeen groothandel?

Het is lastig te zeggen of de consolidatieslag nu wel voorbij, zegt Hermse. “De markt van schoonmaakgroothandels is ook niet één markt. Het is ontzettend breed. Waar stopt het fenomeen groothandel? Rondom het onderwerp hygiëne in ziekenhuizen bijvoorbeeld gaan momenteel nieuwe deuren open.” Van Amen reageert: “Je kunt de schoonmaakgroothandel zo breed trekken als je wilt. Dat zou voor ons meteen ook een valkuil kunnen zijn. Schoonmaak is heel erg breed. De plaatsen waar je kunt groeien, zijn welhaast onbeperkt. Tot aan de agrarische sector aan toe. Wij willen ons met Groveko focussen op de segmenten schonmaakbedrijven, food/industrie, horeca, zorg, instellingen en onderwijs. Met een distributiecentrum in Ede en 5 à 6 service annex experience centers daar omheen voor de fijnmazige distributie en het directe regionale en lokale klantcontact. We gaan dus de diepte in, niet de breedte.”

Wat kun je aan de levering toevoegen?

Elke, zichzelf respecterende schoonmaakgroothandel heeft tegenwoordig een experience center. Hermse: “Groothandels voelen ook wel op hun klompen aan dat toegevoegde waarde van alleen leveren laag ligt. Wat kun je aan die levering toevoegen? Dat is niet alleen een vraag die speelt bij schoonmaakgroothandels. Jumbo heeft ook zaken van PostNL in haar supermarkt, om mensen naar hun winkel te krijgen.” Beleving als meerwaarde is zo gek nog niet. Net als de slagen die groothandels maken in digitalisering. Hermse tot slot: “De heilige graal is hoe je digitaal toch de klant het gevoel van maatwerk kunt geven. Dat zie je ook terug bij online retailers die het klantcontact personaliseren, terwijl ze toch efficiënt opereren. Dan combineer je customer intimacy met operational excellence.”

Lees ook
Schoonmaakgroothandel: De zaken zien er compleet anders uit
Groothandels schaken op meerdere borden

Launching Partners