Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De objectleider: contactpersoon tussen schoonmaker, schoonmaakbedrijf en opdrachtgever

In het drieluik ‘Leidinggeven in de schoonmaak’ zoomen we in op verschillende leidinggevende functies. We trappen af met de objectleider in de spotlights. Waar liggen kansen en wat zijn voor hen de grootste uitdagingen?Volg Service Management op LinkedIn:


Lees ook het tweede artikel in deze serie: De (meewerkend) voorvrouw: een onmisbare spin in het web


Als objectleider in de schoonmaak houd je je grofweg bezig met twee zaken: enerzijds stuur je het personeel op locatie (het object) aan en zorg je ervoor dat zij hun werk zo goed mogelijk (kunnen) doen. Anderzijds fungeert de objectleider als het ware als een tussenpersoon tussen de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf. Maar het is een stuk ingewikkelder dan het zo op het eerste blik lijkt, want er komt een heleboel bij kijken.

Veel afwisseling in werk als objectleider

Rik Dijkstra, objectleider Zorg en Welzijn bij ICS Groep, legt uit: “Ik ben de tussenpersoon tussen de klant en ICS. Als er bepaalde klachten of vragen vanuit de klant zijn, dan ben ik voor hen de contactpersoon. Voor verschillende dingen kunnen zij bij mij terecht. Natuurlijk stuur ik ook het personeel op de objecten aan. Dat doe ik voor het grootste gedeelte samen met de voorwerkers. Zij sturen waar mogelijk zoveel mogelijk de schoonmaakmedewerkers aan en als ze er niet uitkomen, dan spring ik in.”

“Verder doe ik ook een deel van de kwaliteitscontrole, ben ik deels verantwoordelijk voor de inkoop van materialen, regel ik een deel van urenverloning, behandel ik verlof en verzuim en ben ik ook nauw betrokken bij het aannemen van nieuw personeel. En eigenlijk zijn er nog allerlei kleine dingetjes die ik regel. Soms rijd ik simpelweg even op en neer van locatie A naar B om iets op te halen voor een medewerker. Het is heel erg wisselend.”

Opvallend is dat Dijkstra vertelt dat het regelmatig voorkomt dat mensen vragen of hij zelf ook schoonmaakt als hij zegt dat hij objectleider in de schoonmaak is. “Ik vind het niet erg om m’n handen vies te maken. Als het nodig is, help ik zelf natuurlijk ook gewoon mee”, is zijn antwoord.

Vertrouwen op voorwerksters

Sinds juni 2018 werkt Dijkstra als objectleider bij ICS Groep, waar hij verantwoordelijk is voor twee opdrachtgevers: twee zorginstellingen, één in Veldhoven (nabij Eindhoven) en één in Maastricht. In totaal zijn dat ruwweg 130 objecten waarvoor hij de verantwoordelijkheid draagt. Een aanzienlijk aantal dus, maar gelukkig kan hij vertrouwen op zijn voorwerkers.

“In Veldhoven werk ik met twee voorwerksters. Zij hebben allebei zo’n tien tot vijftien mensen die ze moeten aansturen. Alle objecten liggen bij elkaar in de buurt en de teams hebben onderling nauw contact.”

Bij de opdrachtgever in Maastricht ligt dat iets anders: “Daar loopt momenteel één voorwerkster, door de grote spreiding van de locaties heeft zij een hoge werkdruk. Het voordeel van de spreiding is wel dat onze mensen gewend zijn daardoor zelfstandiger te werken.”

Maar hoe houd je nou contact met zoveel schoonmaakmedewerkers en voorwerksters, verspreid over zoveel objecten? “Ik heb vaste dagen in de week waarop ik de verschillende locaties bezoek. Ik ben veel onderweg. Verder hebben we vooral heel veel contact via de telefoon.”

“Eén ding is zeker: elke dag is anders”

Verantwoordelijk voor het hele hotel

Dat objectleiders in de schoonmaak niet over één kam te scheren zijn, blijkt wel weer als we spreken met Ronald Posada, housekeeper (functienaam voor objectleiders in een hotel) bij EW Facility Services. “Sinds begin dit jaar zijn wij gestart bij Van der Valk Hotel in Ridderkerk en ben ik hier housekeeper. In het begin was het wel even wennen, zo’n groot hotel met allemaal nieuwe verantwoordelijkheden en nieuwe mensen. Nu ben ik helemaal gewend en gaat het goed. Ik vind het ook leuk. Ik ben verantwoordelijk voor het hele hotel: ik stuur de room attendants en supervisors aan en bewaak de kwaliteit van de algemene diensten en de schoonmaak van de 140 kamers.”

“Elke dag om half 9 begint mijn werkdag op locatie. Dan maak ik de kamerlijsten met schoon te maken gastenkamers klaar voor de room attendants, dus de kamers verdelen en rekening houden met eventuele bijzondere situaties. Ik zorg ervoor dat alle juiste middelen en materialen klaarstaan en houd ook gedurende de dag in de gaten of dat nog goed gaat. Daarnaast stuur ik de supervisors aan en maak ik de kamerlijsten met de te controleren kamers voor hen klaar. Verder controleer ik of iedereen de juiste routines en procedures volgt, of het goed schoon is, doe ik een deel van de administratie en handel ik aanvullende wensen en soms inkomende klachten af. Een ding is zeker: elke dag is anders.”

Heel erg druk

Maar gaat het werk van een objectleider echt alleen maar over rozen, of zijn er ook dingen waar ze wel eens tegenaan lopen? “Natuurlijk is leidinggeven soms ook moeilijk, maar dat geldt voor alle banen. Dat hoort erbij. Wat ik bijvoorbeeld een lastige situatie vond, was toen een keer een collega naar mij toekwam omdat hij dacht dat zijn loon niet klopte. Dat was niet het geval, maar als iemand dat gevoel heeft, is dat natuurlijk heel vervelend. Door samen te gaan zitten, het te bespreken en een toelichting te geven, begreep mijn collega het en was het opgelost”, aldus Posada.

Dijkstra worstelt met een andere valkuil: “Ik sta graag in contact met de schoonmaakmedewerkers, maar ik heb het natuurlijk soms ook gewoon heel druk. Ik heb niet altijd tijd om alle vragen direct te beantwoorden, vooral als ze met die vragen ook bij een collega of voorwerkster terecht kunnen. Zelf kan ik daar ook beter op aansturen. Dat ik mensen het liefst zelf te woord sta, is één van mijn valkuilen.”

Vanaf de werkvloer doorgroeien

Veel gehoord kritiek vanuit de branche is dat een deel van de objectleiders direct vanuit een facilitaire opleiding wordt aangenomen door een schoonmaakbedrijf. Op een eventuele stage in de schoonmaak na, missen deze objectleiders de nodige vakkennis over het uitvoeren van de schoonmaaktaken en de schoonmaak zelf. Hoe kijken beide heren daar tegenaan?

Posada: “ Voor mij geldt dit niet. Ik ben ongeveer elf jaar geleden in dienst gekomen bij EW Facility Services. Toen begon ik als schoonmaakmedewerker in een hotel. Vanuit daar ben ik doorgegroeid naar supervisor en nu ben ik dus nog verder gegroeid naar housekeeper. Ik begon in een kleiner hotel en nu ben ik verantwoordelijk voor een hotel met 140 kamers en diverse vergaderruimten.”

Thuiskomen in de schoonmaak

Ook Dijkstra heeft een achtergrond in de schoonmaak, al hoewel zijn loopbaan iets minder lineair verliep. Op zijn achttiende begon hij als glazenwasser, bij hetzelfde bedrijf als waar zijn broer toentertijd werkzaam was. “Daar heb ik mezelf opgewerkt tot meewerkend voorman specialistische reiniging. Denk niet alleen aan glasbewassing, maar ook aan vloer- en gevelonderhoud.”

Na vijf jaar vond hij het tijd voor een nieuwe uitdaging en maakte een rigoureuze carrièreswitch: hij ging de verkoop in en kwam vanuit daar terecht in het geven van communicatie- en verkooptrainingen. Na een lange periode er tussenuit geweest te zijn, mede dankzij een intensief revalidatietraject na een gebroken rug, kwam Dijkstra weer terug in de schoonmaak. Als objectleider.

“Toen ik terugkwam in de schoonmaak heb ik me de eerste maand dagelijks afgevraagd waarom ik er in hemelsnaam mee was gestopt. Ik ben er een paar jaar tussenuit geweest en het was alsof ik weer thuiskwam. Dit is echt de sector waar ik oud in kan worden.”

Ambitie en motivatie

Inhoudelijke kennis, maar zeker ook ambitie en passie voor het vak zijn volgens Dijkstra en Posada de belangrijkste zaken om je vanaf de werkvloer naar objectleider op te werken.

“Neem het initiatief en spreek je ambities om door te groeien uit”

Dijkstra: “Neem het initiatief en spreek je ambitie om door te groeien uit”, is zijn tip aan schoonmaakmedewerkers en voorwerkers die door willen groeien. “Laat zien wat je in je mars hebt en wees niet bang om dingen te vragen.”

Posada voegt daaraan toe: “Zorg dat je de juiste motivatie hebt. Sommige mensen komen hier volgens mij alleen om te werken omdat het moet. Maar je moet het ook echt zelf willen. En laat dat dan ook zien aan je leidinggevende: maak duidelijk dat je wilt en kunt groeien.”

Tips voor collega-objectleiders

Ook zitten de heren bomvol goede tips voor hun collega-objectleiders. Posada: “Uit respect en waardering naar je collega’s. De schoonmaakmedewerkers zijn de motor van je organisatie. Zonder hen zou het bedrijf niet bestaan. Je werkt samen met elkaar en hebt hetzelfde doel. Ook moet je altijd eerlijk zijn, naar je collega’s, naar het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever. Maar eigenlijk is het allerbelangrijkste om gewoon altijd je best te doen en goed op te blijven letten. Daarmee voorkom je een hoop moeilijkheden.”

“Neem de tijd om je mensen te leren kennen”

Dijkstra’s belangrijkste tip voor medeleidinggevenden? “Neem de tijd om je mensen te leren kennen. Maak een praatje met iemand en vraag dan niet alleen maar naar hoe het met het werk gaat. Maar ook: hoe gaat het met jóu? En wees ook niet te beroerd om je mensen buiten het werk om te helpen. Als zij privé in een vervelende situatie zitten, probeer ze dan ook te helpen. Werk dus aan een goede relatie met de schoonmaakmedewerkers, dat verdiend zich later absoluut terug. Zij helpen jou dan namelijk ook sneller.”

Kortom: objectleiders in de schoonmaak zijn niet simpelweg over één kam te scheren. De verschillen zijn groot. Van het soort werkzaamheden tot het aantal objecten. Maar wat ze wel gemeen hebben is passie voor de schoonmaak, ambitie om door te groeien én inhoudelijke vakkennis. Mix dat met respect, eerlijkheid en openheid, en je hebt het recept voor een goede objectleider.

Launching Partners