“We moeten oppassen dat we de Code Verantwoordelijk Marktgedrag níét normaal gaan vinden.” Met deze woorden gaf Ron Steenkuijl gisteren informeel de aanzet voor een campagne die de Code – weer – in de hoofden van de schoonmaaksector én haar opdrachtgevers moet krijgen.
Vrijdag zit Kees Blokland – voorzitter van de Codecommissie – aan tafel met vertegenwoordigers van de PPV, de branchevereniging voor projectverhuizers. Ook zij sluiten zich aan bij de gedragscode.
Het is een nieuw teken van succes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een initiatief van de schoonmaaksector, dat in een eerder stadium ook al de catering- en beveiligingsbranche heeft bereikt.
Groter doel
En toch knaagt er iets. De eerste stakingsgolf van 2010 bracht een sloot ondertekenaars van de Code met zich mee. Het heeft geresulteerd in aantal wezenlijke veranderingen. Bij aanbestedingen verschuift de focus van prijs naar kwaliteit. Maar tegelijkertijd heerst het besef dat het nog niet genoeg is. Er is nog steeds sprake van ónverantwoord marktgedrag, zij het op kleinere schaal dan voorheen.
De stap van tekenen naar daadwerkelijke gedragsveranderingen op korte én lang termijn blijkt groot en moeilijk. “Het stagneert wat”, zegt Steenkuijl tijdens een speciale themabijeenkomst van de Codecommissie. “Een handtekening onder de Code is slechts een eerste stap op weg naar een groter doel. Vervolgens moet je zorgen dat-ie gaat leven.”
‘Níét normaal’
Want vier jaar na haar totstandkoming is de Code haar momentum kwijt. Steenkuijl – lid van de Codecommissie – legt uit: “We moeten oppassen dat we de Code Marktgedrag níét normaal gaan vinden. Want dat is-ie niet.”
Het gaat te ver de komende periode als cruciaal te omschrijven. Maar duidelijk is dat de Code door moet drukken, wil het zich definitief nestelen in het gedachtegoed van álle stakeholders van de schoonmaaksector.
En dat is precies wat de de Codecommissie wil doen. Blokland: “We kunnen niet leunen op de successen van gisteren. Achterover zitten is geen optie. Anders verwordt de Code tot papier. Het succes van de Code hangt af van het voortdurend herverstevigen van het proces dat aan de basis van dit initiatief heeft gestaan.”
Offensief
In de praktijk komt dat op het volgende neer: de Codecommissie wil een nieuw momentum creëren. Dit najaar start de organisatie een offensief, dat in eerste instantie moet resulteren in meer handtekeningen.
Maar uiteindelijk is het dus vooral de bedoeling structurele gedragsveranderingen teweeg te brengen. Te beginnen bij de opdrachtgevers.
Maatschappelijke waarde
Voor dat offensief zoekt de Codecommissie onder meer de media op. Maar de organisatie wil vooral de schoonmaakbedrijven aanzetten tot actie. Zij vormen volgens Steenkuijl de sleutel.
“Zij moeten uiteindelijk het debat aangaan met de opdrachtgevers”, verklaart het directielid van de ADG Dienstengroep. “Ga in gesprek met pakweg tien opdrachtgevers en streef naar minimaal vier nieuwe Code-ondertekenaars. En zorg vooral dat het daar niet bij blijft. Blijft daarna de dialoog zoeken. Geef aan dat je samen wilt zoeken naar het creëren van maatschappelijke waarde.”
Code levend houden
Ofwel, schoonmaakbedrijven moeten de Code leren ‘verkopen’ aan opdrachtgevers. Daar schuilt op dit moment een van de problemen. De themabijeenkomst in Maarssen stond daarom volledig in het teken van dat onderwerp.
Het is een van de belangrijkste onderdelen van het offensief dat de Codecommissie dit najaar start. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag wil onder meer vertegenwoordigers van de schoonmaakbedrijven scholen op dit onderwerp. In ieder geval middels enkele filmpjes, eventueel aangevuld met enkele trainingsbijeenkomsten door het land.
Steenkuijl: “Zodat we met als schoonmaaksector een collectieve invasie kunnen starten, die in korte tijd tot heel veel nieuwe handtekeningen moet leiden. Geen commerciële handtekeningen. Nee, handtekeningen die de Code uiteindelijk levend moeten houden.”
Lees een uitgebreid verhaal over de toekomst van de Code én de schoonmaaksector in het juni-nummer van Service Management.
- Ron Steenkuijl
- Ron Steenkuijl
- Kees Blokland en Ron Steenkuijl
- Kees Blokland en Ron Steenkuijl
- Tirza Dingelstad
- Tirza Dingelstad
- Kees Blokland en Tirza Dingelstad
- Kees Blokland
Geef een reactie